Naar aanleiding van dit topic: http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/197137-kan-een-space-shuttle-stil-boven-de-aarde-hangen/#entry1044690, waarin een zijstapje wordt gemaakt naar geostationaire banen en satellieten, vroeg ik mij af of -en zo nee waarom niet- we gebruik maken van de stabiele Langrangepunten L4 en L5 van het aarde-maansysteem voor onder andere satellieten, maar wellicht interessanter: een soort uitvalsbasis voor missies naar de maan.
Je kunt een satelliet of ruimteschip in die punten brengen en als ze zich eenmaal in die punten bevinden, dan heb je niet tot nauwelijks brandstof nodig om een stabiele baan af te leggen. Ik zag in berekeningen dat desbetreffende Langrangepunten zich op een afstand bevinden van ongeveer 320.000km van de aarde. Dat is toch al aardig 'dichtbij' de maan.
Mijn vragen zijn dus concreet:
1) Maken we gebruik van deze Langrangepunten inzake satellieten (kon namelijk niet zo heel veel vinden op het internet, wel dat het L2 of L1 punt gebruikt wordt voor telecommunicatiesatellieten)?
2) Zo nee, waarom niet? Wellicht de grote afstand en navenant de kosten van een dergelijke missie? Hier tegenover staat wel dat als je eenmaal een satelliet in dat punt hebt gebracht het op langere termijn zich terugbetaalt omdat je nauwelijks brandstof nodig hebt om het in een stabiele baan te houden.
3) Is het mogelijk de L4- en L5-punten te gebruiken voor eventueel toekomstige bemande missies naar de maan? Een soort ISS maar dan 'iets' verder. Lijkt me redelijk kosteneffectief (in hoeverre je daarvan kunt spreken als het op ruimtevaart aankomt, want uiteindelijk kost het alleen maar geld natuurlijk). En hierop aansluitend:
4) Is in het verleden hier gebruik van gemaakt bij missies (evt. in het Apolloprogramma) of erover nagedacht het te doen, maar het om een bepaalde reden nooit is gebeurd?
Ik kijk uit naar jullie mening.