veel wat hier gezegd is klopt volgens mij niet.
Maar laat ik beginnen met jouw uitzetting van je gedachte experiment te bespreken in post 6.
1. Een foton wat invalt op een filter wordt in 50% van de gevallen geabsorbeerd en we weten niet precies waarom welke wel en welke niet, correct?
2. Verstrengelde deeltjes geven gemeten door gelijke detectoren altijd hetzelfde (tegengestelde) resultaat, correct?
3. Niet verstrengelde deeltjes geven gemeten door gelijke detectoren in 50% van de gevallen in gelijk resultaat en in 50% van de gevallen een verschillend resultaat, correct?
akoord
3. Verstrengelde deeltjes geven gemeten door detectoren me afwijkende hoeken geven bijzondere statistische resultaten, correct?
dit begrijp ik niet. Ik heb helemaal geen concreet beeld van jouw experiment. Ik neem aan dat je ergens verstrengelde deeltjesparen produceert en vervolgens detecteer je een eigenschap van deze deeltjes met 2 identieke detectoren. Meestal worden dit soort experimenten uitgelegd aan de hand van metingen van de spin of polarisatie(fysiek hetzelfde eigelijk). Ik neem dus aan dat je met je filter gepolariseerd licht doorlaat naar de detector erachter waardoor je de polarisatie meet.
Ik begrijp nu niet wat het invallen van de hoek hier ter zake doet.
1. Twee verstrengelde deeltjes worden bij creatie elkaars spiegelbeeld. Als A = +, dan is B - en andersom, altijd en overal. Geen verborgen variabelen, geen communicatie.
Niet mee eens, dit is juist het punt. Voordat je de meting hebt gedaan, heeft het deeltjes paar helemaal geen eigenschap voor jouw gekozen eigenschap.
2. Als twee verstrengelde deeltjes hun detector raken en deze staan in dezelfde stand, blijven ze verstrengeld.
3. Als twee verstrengelde deeltjes hun detector raken en deze staan in verschillende standen, dan ondergaan ze beiden een verschillende interactie
De verstrengeling gaat altijd verloren bij de meting. Verstrengeling is de toestand vooraf, de meting veranderd de golffunctie volledig in een eigenfunctie van de gemeten eigenschap.
In de rest van je bericht begrijp ik niet wat je wil aantonen, voor het experiment wat jij beschrijft gaat de ongelijkheid van bell helemaal niet op.
De ongelijkheid van bell zoals die vaak wordt gepresenteerd is voor 3 variabelen(3 spin projecties) met 2 mogelijkheden. Neem je een ander experiment, dan heb je een andere ongelijkheid. Wat ik je in het begin vroeg (nogal bruut ok) is om die wiskundig uit te rekenen voor jouw experiment. Voor zover ik je begrijp is er bij jouw experiment slechts 1 variabele die gemeten wordt, hier is de bell ongelijkheid helemaal niet van toepassing
317070
Maar introduceer je hier niet willekeur? Met willekeur kun je inderdaad het experiment verklaren.
.De bell ongelijkheden worden niet verklaard door willekeur, de verborgen variabelen kunnen ook willekeurig zijn
317070
Jouw laatste post vind ik helemaal verkeerd. Het bell experiment toont helemaal niet aan dat er geen causaliteit is, QM gooit veel gezond verstand overboord maar elke serieuze theorie is causaal. Het experiment bewijst de non-localiteit in de QM.
Even verder verwar je causaliteit met determinisme, een wereld kan perfect causaal zijn maar niet deterministisch (kopenhaagse interpretatie).
De vraag of QM deterministich is of niet is een heel ander vraagstuk (het beruchte meet probleem) maar het bell experiment heeft hier niets mee te maken.
Zoals ik de bell ongelijkheid ken, is die ontstaan uit de EPR paradox die een experiment beschrijft over verstrengelde deeltjes die een "spookachtige afstands werking" demonstreert. QM zou niet lokaal en dit werd aanzien als absurd en men werkte aan verborgen variabelen theorien om dit te vermijden. Vervolgens bedacht bell de bell ongelijkheid, elke "klassieke" theorie die gebruik maakt van verborgen variabelen zou deze ongelijkheid niet mogen schenden. QM schendt de ongelijkheid wel, men deed het experiment en rarara,... QM gaf het correcte resultaat.
ik hoop vanavond even tijd te vinden om de bell ongelijkheid concreet op te schrijven en waarom QM die violeert.
Misschien moet ik ook jullie minicursus maar eens doornemen want ik verschil wel erg veel van hoe jullie het experiment zien.