Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TEWstudent
Artikelen: 0

Functieonderzoek (nulpunten zoeken)

Ik ben een TEW student maar heb slechts 2 of 3 uurtjes wiskunde basis gehad in het middelbaar en loop dus ENORM achter.

Momenteel zijn we gekomen aan Functieonderzoek waarvan één onderdeel het bepalen is van nulpunten en het tekenverloop ervan. Ik ben al dagen aan het zoeken naar een werkwijze om dit toe te passen op universitair niveau.

Zou iemand mijn kunnen vertellen welke stappen je volgt om nulpunten en het tekenverloop ervan te bepalen.
bv. voor de volgende functie.

(x^3 / 3) - ( x^2 / 2) - 2x + 1

De nulpunten zijn de volgende -1 en 2 en via de 2e afgeleide bekom je een derde nulpunt namelijk 0,5.

Ik zou je mijn redeneringen kunnen geven maar dat gaat de zaak enkel ingewikkelder maken.

Alvast bedankt voor de moeite :)
EvilBro

Re: Functieonderzoek (nulpunten zoeken)

(x^3 / 3) - ( x^2 / 2) - 2x + 1

De nulpunten zijn de volgende -1 en 2 en via de 2e afgeleide bekom je een derde nulpunt namelijk 0,5.
We hebben het over deze functie?
\(\frac{x^3}{3} - \frac{x^2}{2} - 2 x + 1\)
Want dan ben ik het niet eens met jouw nulpunten (vul ze maar eens in).
gast026

Dit kan toch gewoon met de ABCD formule, heb ik ooit wel gehad op de universiteit. Wel veel uitschrijfwerk.
NW_

Deel je vergelijking door x, en je bekomt een vierkantsvergelijking. Oplossen van deze vergelijking levert de gezochte nulpunten.
Emveedee

Nope,  dan krijg je een term 1/x die roet in het eten gooit.
TEWstudent

EvilBro schreef: We hebben het over deze functie?
\(\frac{x^3}{3} - \frac{x^2}{2} - 2 x + 1\)
Want dan ben ik het niet eens met jouw nulpunten (vul ze maar eens in).
We hebben het inderdaad over deze functie.
En toch zouden het die nulpunten moeten zijn, wat is volgens jou dan de oplossing en hoe kom je eraan?