Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Janneke Vos
Artikelen: 0

Scilab afgeleide plotten en integralen oplossen

Hoi,

Ik moet een aantal opdrachten uitvoeren in Scilab, en het grootste deel gaat aardig maar er zijn een aantal taken waar ik vastloop.

Ten eerste moet ik de volgende integraal berekenen:
van a naar b     sin^5(x)+x^2 dx
a= 63
b=74

Mijn Scilab code ziet er dan als volgt uit:

function y (x)
   y = (1/16*(10*sin(x)-5*sin(3*x)+sin(5*x)))
endfunction
x=integrate('(x)','x',a, b)

de uitkomst volgens scilab is dan 753.5, en dat lijkt me niet juist. Ik vermoed dat er zowel in de formule als in de syntaxis integrate een fout zit maar ik zie niet in welke.

Ten tweede moet ik een functie en zijn afgeleide plotten, daar heb ik tot nu toe dit:
function y=f(x)
y = ((x * sin (a * x)) / (x^2 + b))
endfunction

function y2= g(x)
   // z= (-(2*x^2*sin(a*x))/((x^2 + b)^2))+(sin(a*x)/((x^2 + b)))+((36*x*cos(x))/(x^2 + b))
endfunction

x = [-2*%pi:0.01:2*%pi]
g= numderivative (f, x))
 fplot2d(f,x)

Zoals je ziet ben ik hier helemaal in de war, volgens mij staat de afgeleide niet goed en het plotten zelf lukt ook niet.

Kan iemand mij misschien helpen met de juiste code? De site van Scilab zelf is voor mij niet erg verhelderend dus ik hoop hier een antwoord te vinden:). 

mathfreak
Pluimdrager

Re: Scilab afgeleide plotten en integralen oplossen

Bedenk dat je een uitdrukking als sinnx als (sin(x))^n dient in te voeren.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Janneke Vos

Re: Scilab afgeleide plotten en integralen oplossen

mathfreak schreef: Bedenk dat je een uitdrukking als sinnx als (sin(x))^n dient in te voeren.
Ha, het lag niet eens daar aan maar het heeft me toch geholpen om het anders te bekijken! Dankjewel!:)

Nog tips over de tweede afgeleide? Heb er ondertussen een studiegenootje over gesproken maar die komt er ook niet uit, blijkbaar een van de lastigere opgaven. 

Terug naar “Wiskunde”