Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gast
Artikelen: 0

Zilver onderscheiden van alpaca met mosterd

Hallo Allemaal,

Ik ben een hobbyist en had een doosje gekocht waarvan ik vermoed dat die van zilver is.
kan iemand mij vertellen hoe ik zilver kan onderscheiden van alpaca? (nikkelzilver)
Ik had gelezen dat je dat met warme mosterd kan doen. I.v.m met bepaalde stoffen.
Zouden jullie mij hierin wijzer kunnen maken? En gelieve niet allemaal moeilijke woorden gaan gebruiken want daar snap ik weinig van ;)
Graag iets eenvoudigs zonder het doosje te beschadigen.

doosje 6
doosje 6 1875 keer bekeken

doosje 1
doosje 1 1875 keer bekeken
Lx

Re: Zilver onderscheiden van alpaca met mosterd

Leuk doosje :mrgreen: niet van goud, goudzoeker.. nog wat info die je vergeten bent te vermelden hier,

Lengte (mm): 72

Breedte  (mm): 82 x 61

Wat betreft het antwoord op je vraag, er staan wel wat truukjes online,

• Jodium laat op zuiver zilver een zwarte vlek achter, dan kan het nog om verzilverd product gaan, op te lossen door een diepe kras op een verdekte plek en dan de test herhalen.
  • -
  • Massief zilver of verzilverd. Op een voor het oog niet zichtbare plaats een klein putje in het voorwerp boren ( niet doorheen boren). Indien verzilverd is het zilverlaagje te onderscheiden van het onderliggende metaal (vaak messing/koper). Deze methode kan aan alle oppervlakte testen extra toegevoegd worden.
  • -
  • Zilver reageert met zwavel vooral bij verwarming. De 'lucifertest' is daarop gebaseerd: een korreltje van de zwavelhoudende luciferkop erop en dan met een aansteker het product plaatselijk warm maken. In het geval van zilver ontstaat er een zwarte vlek, niet destructief maar het stuk moet daarna weer gepoetst worden

Bron: http://wetenschap.infonu.nl/techniek/133553-het-aantonen-van-zilver.html

:) Lex
Gast

Die testen die ik dan uitvoer. Geeft dat hetzelfde resultaat als op Alpaca? 
Want als dat zo is kan ik het wel proberen maar dan weet ik het nog niet...
Lx

Er zit geen zilver in Alpaca, dus het werkt. Probeer die lucifer-test eens. Kop van de lucifer verpulveren, grootste stukje op de bodem van je doosje. Dan een aansteker erbij zodat het ontvlamt. Je moet het roet van de vlam er wel afvegen.. bij zilver blijft er echt een zwart puntje over. Succes
Gast

Ik zie niks...? Heb het gedaan met meerdere stukjes in 1 keer totdat de stof niet meer wilde branden? Maar zie geen zwarte puntjes? 
Heb het wel schoongeveegd en dat plekje is nu wit. heel licht grijs
Gast

Het is alpaca want ik heb de jodiumtest ook gedaan.

Terug naar “Natuurkunde”