Olof Bosma schreef:
Bedenk eerst dat je met anti-geluid maar in een kleine ruimte de geluidsdruk kan verminderen. Voor alle frequenties moet de looptijd namelijk even lang zijn. Dus neem vooral kleine geluidsbronnen, dus bv. kleine luidsprekers. De ene luidspreker moet (voor alle frequenties) hetzelfde geluid produceren als de andere, maar dan in tegenfase. Dus zorg voor identieke luidsprekers en plaats ze zo dicht mogelijk bij elkaar (dan is het gebied waar uitdoving optreedt het grootst).
De fase omkering kan heel eenvoudig door een van de luidsprekers verkeerdom aan te sluiten. Je kunt bv. de luidsprekers op een stereoversterker aansluiten die over beide kanalen een monosignaal versterkt (beide ingangen parallel zetten). Dan kun je met de balansknop de optimale uitdoving vinden.
De uitdoving zal het beste zijn vlak voor de luidsprekers, op gelijke afstand daarvan. Mogelijk kun je het resultaat wat verbeteren door de bandbreedte te verkleinen (laag- en hoogregeling op minimum).
Op alle andere plaatsen zal het geluid juist toenemen.
Bedankt voor je reactie, ik heb 2 kleine speakers en degene met wie ik het samen doe heeft een muziek studie, hierin gaan we het practicum uitvoeren. De speakers hebben echter 3.5mm jacks. Kan ik dit oplossen door de draad open te knippen en met kroonsteentjes de draden verkeerdom weer aan een jack monteren?