Beste forumleden,
ik maak nu voor het vak "decision theory" een verslag over het "onderhandelingsprobleem".
Wat me opviel toen ik keek naar het bewijs van Nash zijn oplossingsfunctie (http://www2.econ.iastate.edu/classes/econ618/Volij/Nash.pdf)
is dat deze functie van het bargaining problem verwijst naar een UNIEK element in S.
Echter, als je deze functie bekijkt: arg max (s1-d1)(s2-d2) lijkt het heel goed mogelijk dat er een S te vinden is waarvoor deze "functie" meer oplossingen geeft?
Stel dat twee partijen onderhandelen om 1 euro en dat deze partijen dezelfde utilityfunctie hebben: u1(x)= exp(x^2) en dus u2(x)=exp( [1-x]^2). In het geval waarin (d1,d2) = (1,1) omdat u1(0)=1. Nu lijkt voor deze u de oplossingsfunctie twee maxima te geven?
Dit lijkt in strijd met het axioma symmetrie dat stelt dat voor gelijke utility functies de uitkomst in de vorm (a,a) zou moeten zijn. (0,5;0,5) in dit geval.
Ik weet niet goed onder welk onderwerp ik deze vraag moet neerzetten, omdat ik not niet goed bekend ben met het wiskunde forum.
Bij voorbaat dank.