Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Muylaert Lars
Artikelen: 0

serieus verdiepen in astronomie

hallo nu dat ik een goeie  verrekijker heb en een goeie  telescoop en  hele stapel boeken hierover
kan ik nu echt beginnen in de astronomie dus iedereen op dit forum 

geef mij massale tips aub,  super  
Olof Bosma
Moderator

Re: serieus verdiepen in astronomie

Bij Jupiter kun je vier manen goed zien. Door de grote gravitatie van Jupiter draaien die manen betrekkelijk snel en zul je steeds andere posities zien. De ringen van Saturnus moet je ook kunnen waarnemen. Wanneer je naar Venus kijkt kun je zien dat die een baan binnen de aarde heeft waardoor je een halve Venus kunt zien zoals een halve maan.
dat wel natuurlijk
jkien
Moderator

De maan is over twee weken 10% kleiner dan nu, omdat hij dan verder weg staat. Zou je het verschil met je telescoop kunnen zien? ​
Michel Uphoff
Moderator

Dag Lars,

Weet je al hoe je de planeten en andere hemellichamen aan de hemel kunt vinden?
Kan je overweg met een hemelkaart als die van waarnemen.com klik ?
Freshman

Het eerste zou ik je de software van stellarium.org aanraden waardoor je heel makkelijk alles kunt opzoeken.
Verder is het van belang dat je leert je verrekijker te collimeren. Een vergroting van 10x50 porro is het meest gebruikt. 
Als je een donkere plek hebt gevonden gebruik dan eventueel rood plastic over je device (iPad/phone, etc) 
Ook is het verstandig om een roodlicht zaklamp of iets te hebben om je nachtzicht niet te verspelen bij kaart lezen.
Interessant is om eerst met je verrekijker te gaan "spotten" en te leren hoe je kunt ster hoppen, zo leer je dingen zoeken. 
Ook afhankelijk van je telescoop die je hebt moet je er rekening mee houden dat bepaalde modellen wel eerst moeten afkoelen voor gebruik. (uitlijnen en beweging van materiaal) 

Voor verdere verdieping kun je ook eens zoeken op: College Inleiding Astrofysica 2014 Leiden (theoretisch) 

​Leuke hobby en veel plezier gewenst daarmee! 

[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”