Olof Bosma
Moderator
Artikelen: 0

Gedrag van voeding met PFC op gelijkstroom

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van wat zwaardere voedingen bedoeld voor het gebruik op het lichtnet, die dan met gelijkspanning worden gevoed?
Gangbaar wordt in dit soort voedingen de inkomende wisselspanning gelijkgericht waarna middels een oscillator en een trafo naar de gewenste spanning wordt gewerkt. Indien het echter een enkelfase toepassing is bij wat groter vermogen (bv. 1 kW) worden de stroompulsen door de gelijkrichting nogal groot. Dan wordt PFC (power factor correction) gebruikt die het laat lijken alsof de voeding een ohmse belasting heeft. Dus na gelijkrichting volgt dan een schakelende voeding die zodanig is gemoduleerd dat de opgenomen stroom steeds evenredig is met de momentele spanning.
Nu wil ik zo’n voeding gebruiken op een gelijkstroom bron (zonnepanelen). Ik zou graag willen weten of zo’n voeding zich dan nog steeds als een ohmse belasting gedraagt en dat de PFC dus keurig de frequentie naar nul Hz volgt.

dat wel natuurlijk
Benm

Re: Gedrag van voeding met PFC op gelijkstroom

Over het algemeen is het zelden een probleem. PFC werkt meestal met spoelen en condensators, die weinig belemmering vormen als je zoiets wilt voeden met DC.

Als je maximaal rendement wilt halen is het soms wel aan te raden om de filtering domweg te verwijderen of kort te sluiten, gezien de filterspoelen en aanmerkelijke ohmse weerstand hebben waar je in zo'n toepassing niets aan hebt.
Victory through technology
Olof Bosma
Moderator

Re: Gedrag van voeding met PFC op gelijkstroom

De PFC die jij beschrijft is volgens mij bedoeld voor fasecorrectie bij inductieve of eventueel capacitieve lasten. Bij schakelende voedingen is er echter een ander probleem, daar ontstaan bij een enkelfasige voeding hoge stroompulsen door de gelijkrichting met afvlakking bij wat grotere vermogens. De PFC die daar wordt toegepast is actief en bestaat volgens mij uit een gemoduleerde boostconvertor die de opgenomen stroom in dezelfde verhouding houdt met de momentele spanning, zodat er minimale energie naar het net teruggaat.
De vraag is nu of die convertor een regelloop heeft om die stroom in de goede verhouding te houden, of dat er een modulator wordt gebruikt die uitgaat van een sinusvormige wisselspanning. Ik hoopte dat iemand dit al eens bij de hand heeft gehad voordat ik van die voedingen aanschaf.
dat wel natuurlijk

Terug naar “Elektrotechniek”