Moderators: jkien, Michel Uphoff
Nul schreef: Vanwege de volgende vraag heb ik me op dit forum aangemeld:'Waardoor is de hoek van de as van aarde t.o.v. de zon zoals die is?'
Hoe kom je daar bij? Want dan zou de aarde niet eens kunnen draaien om een as die aan beide zijden een nagenoeg identieke halve ellips vertoont, en overigens, als dat wél zo was, evengoed met een hoek van 90° t.o.v. de ecliptica kunnen roterenHerman66 schreef:
Massa binnenste van aarde niet gelijk verdeeld...
Jan van de Velde schreef: Hoe kom je daar bij? Want dan zou de aarde niet eens kunnen draaien om een as die aan beide zijden een nagenoeg identieke halve ellips vertoont, en overigens, als dat wél zo was, evengoed met een hoek van 90° t.o.v. de ecliptica kunnen roteren
Nul schreef:waardoor wordt die dan in de juiste baan gehouden, en hoe werkt dat dan?
Op de korte termijn (honderduizenden jaren) omdat hij op een gyroscoop lijkt. Op de langere termijn omdat de maan helpt, volgens computersimulaties. Op de nog langere termijn zal het niet zo blijven.Nul schreef:De aarde draait ca. 365 keer/jaar om zijn as, en dat nu al vele jaren lang. En dat steeds, netjes in die hoek van ca. 23 graden. Ik vroeg me dus af of het een gevolg is van krachten (de zon?) dat die hoek van ongeveer 23 graden al zo lang gelijk is.
Lijkt????jkien schreef: Op de korte termijn (honderduizenden jaren) omdat hij op een gyroscoop lijkt.
Massa hangt niet af van waar je die meet. Als jouw massa hier op aarde 66 kg is zal die op de maan nog steeds 66 kg zijn.Nul schreef:
Toch wordt gerekend met de massa die een voorwerp hier op aarde heeft, of zie ik dat verkeerd?