Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wouter1997
Artikelen: 0

Gebruik ongeveer symbool

Beste lezer, 

Als jaren gebruik ik  ≈ voor ongeveer.

Nu kreeg ik als feedback van een student van de universiteit te horen dat ik ~ moet gebruiken.

Wat is correct? Want dit brengt mij ernstig in verwarring.

Bijvoorbeeld wat is correct.  De gemiddelde temperatuur van Venus is  ~ 462 graden Celcius of De gemiddelde temperatuur van Venus is  ≈ 462 graden Celcius.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Wouter 
Professor Puntje

Re: Gebruik ongeveer symbool

Dat golfje heeft een zéér speciale betekenis:

https://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_analysis
Jan van de Velde
Moderator

Laten we dan wikipedia maar als scheidsrechter gebruiken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Equals_sign#Approximately_equal

approx
approx 26311 keer bekeken

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
wouter1997

Hartelijk dank voor de reacties! Ik had het dus toch goed?

Marko

Als je schrijft "de gemiddelde temperatuur is ..." 

dan is dat een geschreven zin, en dan kan "is" worden gevolgd door het woord ongeveer of het woord circa, of eventueel de afkorting daarvan: ca

Schrijf je het symbolisch op, dan zou het iets worden als <Tvenus> ≈ ...

(uiteraard ook afhankelijk van hoe men afspreekt het gemiddelde weer te geven)

Je kunt ook het enkele golfje ~ gebruiken. Dat moet niet. Het enkele golfje heeft ook andere betekenissen. In sommige gevallen kan het aan te bevelen zijn om aan het begin van het document een lijst met gebruikte symbolen op te nemen. Of dat voor jouw toepassing ook geldt valt zo niet in te schatten.

Maar, kort door de bocht: je had het goed. Studenten aan de universiteit hebben niet altijd de wijsheid in pacht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
jkien
Moderator

Ik dacht dat het een taalverschil is: in het Nederlands π ≈ 3.14, in het Engels π ~  3.14.

Net als bij de schaal van een kaart, in het Nederlands 1 cm ≙ 2 km, in het Engels 1 cm ~ 2 km.
Benm

Het gebruik van ~ heeft ook een vrij praktische achtergrond: in tegensgtelling tot al die andere symbolen is het aanwezig op vrijwel ieder toetsenbord in de vorm van de tilde.

Nadeel is dat het verwarrend is omdat het zowel voor 'ongeveer gelijk aan' als voor 'proportioneel met' wordt gebruikt, afhankelijk van de toepassing.
Victory through technology
Math-E-Mad-X

Professor Puntje schreef: Dat golfje heeft een zéér speciale betekenis:

https://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_analysis

Dat valt wel mee. Het feit dat het golfje daarvoor gebruikt wordt wil niet zeggen dat je het alleen maar daarvoor mag gebruiken. 
Ik kom het golfje regelmatig tegen in papers, en met varierende betekenissen. Het maakt allemaal niet zoveel uit welk symbool je waarvoor gebruikt, zolang je er maar duidelijk bij vermeld wat jij er mee bedoelt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Professor Puntje

Math-E-Mad-X schreef: Dat valt wel mee. Het feit dat het golfje daarvoor gebruikt wordt wil niet zeggen dat je het alleen maar daarvoor mag gebruiken. 
Ik kom het golfje regelmatig tegen in papers, en met varierende betekenissen. Het maakt allemaal niet zoveel uit welk symbool je waarvoor gebruikt, zolang je er maar duidelijk bij vermeld wat jij er mee bedoelt.

Ik was te snel met reageren. Een betere link is deze:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mathematical_symbols#Symbols_based_on_equality

(Kent iemand een standaardwerk waarin de huidige betekenis en uitspraak van wiskundesymbolen in verschillende talen uit de doeken wordt gedaan? Zulke vragen komen hier immers geregeld langs.)
317070

wouter1997 schreef: Hartelijk dank voor de reacties! Ik had het dus toch goed?
Ja en nee, je moet altijd de conventies van het relevante vakgebied volgen. Dus misschien heeft de student gelijk in de context waarover het ging. Maar misschien ook niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
ArcherBarry
Moderator

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in Natuurkunde forum, daarvoor dus verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Flisk

~ en ≈ worden allebei gebruikt als "ongeveer gelijk aan".

~ wordt ook vaak gebruikt als "is recht evenredig met".
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
Math-E-Mad-X

Professor Puntje schreef:  
Ik was te snel met reageren. Een betere link is deze:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mathematical_symbols#Symbols_based_on_equality

(Kent iemand een standaardwerk waarin de huidige betekenis en uitspraak van wiskundesymbolen in verschillende talen uit de doeken wordt gedaan? Zulke vragen komen hier immers geregeld langs.)

Een boek over de betekenis van wiskundige symbolen heeft niet zoveel zin. Er zijn namelijk veeeeeel te veel symbolen, en ieder van die symbolen heeft ook veeeeeeel te veel mogelijke betekenissen. Voor sommige symbolen kun je zo 1000 wetenschappelijke artikelen vinden waarvoor dat symbool in ieder artikel een andere betekenis heeft.

De lijst die je hier geeft is dan ook niets meer dan een heel grof overzicht van veel voorkomende symbolen met hun gebruikelijke betekenissen.

Zoals al eerder gezegd: wanneer je een wiskundig artikel of boek schrijft moet je gewoon voor ieder symbool aangeven wat je ermee bedoelt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Benm

Bovendien hangt het nogal van de context af wanneer je iets kunt gebruiken, en soms ook hoe het precies werkt.

In programmeerwerk heb je zelden een 'ongeveer gelijk' symbool als ~, maar weer een 'exact gelijk' symbool als en === , voor situaties als

'123' !== 123

maar wel

123 === (100 + 23)

en mogelijk ook nog

123 !== (100 * 1.23)

gezien de linker helft een integer is en de rechter helft een float.

Ofwel, altijd toelichten wat je met een symbool bedoelt tenzij het in de context eenduidig vaststaat wat de betekenis is.
Victory through technology
jkien
Moderator

In plaats van een link te dumpen is het beter om te zeggen wat die pagina meedeelt over de startvraag van dit topic (wat is correct: gemiddelde temperatuur van Venus ~ 462°C of ≈ 462°C) :

~ roughly similar, poorly approximates, is on the order of. Note that ~ is used for an approximation that is poor, otherwise use ≈ . Examples: 2 ~ 5, 8 × 9 ~ 100, but π2 ≈ 10.

Dan is  ≈ 462°C  dus beter dan ~ 462°C.

Terug naar “Natuurkunde”