Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

kwantumvacuum

In hoeverre heeft het kwantumvacuum invloed op de ruimte tussen objecten?

Ogv van donkere energie en het casimir effect lijkt het erop dat quantumfluctuaties invloed uitoefenen op de afstand tussen objecten. Dus stel er zou geen kwantumvacuum zijn zou dat alle materie aan elkaar plakken. Maw zorgt het kwantumvacuum ervoor dat er ruimte is tussen objecten zodat ze kunnen bewegen omdat er anders geen ruimte tussen materie zit.
cock

Re: kwantumvacuum

Er zit ruimte tussen de objecten, en ruimte is niet het klassieke niets, want het klasieke niets heeft geen dimensies (alles zou inderdaad aan mekaar plakken indien de ruimte het klassieke niets zou zijn). Ik heb net een boek gelezen met als titel: "Niets" geschreven door Jeremy Webb. Wat ik eruit meedraag is dat de ruimte vol zit met deeltjes en golven die opkomen en verdwijnen, en dat de interstellaire ruimte vol zit losse atomen en stromen.
Wat de werkelijke aard is van "leegte", die dus niet leeg is, en wat de aard van het kwantumvacuüm is, is echter nog in volle onderzoek, er is dus geen eensluidend antwoord in wetenschappelijke kringen, althans toch volgens de auteur van het boek.
physicalattraction
Moderator

Waarom zou er geen ruimte zitten tussen objecten zonder kwantumfluctuaties? Voordat kwantumfluctuaties ontdekt waren, vond toch niemand het raar dat er ruimte tussen objecten bestond?
Professor Puntje

Het is meer een filosofisch probleem. Hoe kan "het niets" bestaan? En als alle (tussen)ruimte is opgevuld, hoe kan er dan nog iets bewegen? Over die vragen werd door natuurfilosofen serieus gediscussieerd. Nu kunnen we ons dat moeilijk meer voorstellen, omdat in de moderne natuurkunde het eigenlijke begrijpen wat op de achtergrond is geraakt. Een contradictievrij wiskundig model dat de verschijnselen verklaart wordt nu veelal reeds als een afdoende verklaring beschouwd.
Moab

Professor Puntje schreef: Het is meer een filosofisch probleem. 
of
 we zijn gewoon nog niet klaar voor de paradigma-shift die de wetenschap momenteel van ons verlangt om te begrijpen.

Professor Puntje schreef:  En als alle (tussen)ruimte is opgevuld, hoe kan er dan nog iets bewegen? 

laat ons een "ruimte" vullen met biljartballen , een snooker tafel bijvoorbeeld  
als we de tafel vullen met +/- 1000 ballen tot er geen beweging meer mogelijk is  
wat nu als we een stevige stoot aan 1 bal geven , zal die zijn energie niet doorgeven aan de volgende enz tot er ergens 
1 wegschiet ?

energie in beweging ,

maar om nu op quantum niveau over objecten te praten , een proton bv , 
we praten wel over die 3 quarks die samen +/- 6% aan zijn massa bijdragen ,
en veel minder over die resterende 94% aan energie die bijdraagt aan de massa van een proton .

en nu een "ruimte" vullen met quarks , een zwart gat bijvoorbeeld....wat gebeurt er met al die bindingsenergie ?
Nullius in Verba
always

physicalattraction schreef: Waarom zou er geen ruimte zitten tussen objecten zonder kwantumfluctuaties? Voordat kwantumfluctuaties ontdekt waren, vond toch niemand het raar dat er ruimte tussen objecten bestond?

Volgens mij zou Aristoteles het wel raar hebben gevonden, omdat beweging door contact ging. 

Maar als het vacuum een kandidaat is voor de uitdijing van de ruimte waarom zou het er ook niet verantwoordelijk voor zijn om te voorkomen dat de gravitatie krachten alles tot elkaar brengt?!
Professor Puntje

Wie wil weten hoe er in de loop van de tijd over het vacuüm gedacht is zou onderstaande link (en de daar weer gegeven verwijzingen) eens kunnen lezen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Horror_vacui_(physics)

Aanknopend bij die historische ontwikkeling zou dit topic zich dan wat meer op concrete vragen kunnen toespitsen.

Verborgen inhoud
Maar mijn pappenheimers kennende zal de discussie wel weer ontaarden in oeverloze ongefundeerde kroegenpraat, waarna het topic op slot gaat.
physicalattraction
Moderator

Als ik het goed begrijp, is je vraag: "Kunnen objecten bewegen als er geen lege ruimte zou zijn". Klopt dit? Je noemt dit kwantumvacuüm, maar in principe blijft de vraag ook staan als je kwantumfluctuaties niet meeneemt en het gewoon vacuüm noemt, toch?

Laten we eerst de vraagstelling duidelijk krijgen, en termen als donkere energie en gefilosofeer over "het niets" achterwege laten, want dan komt er inderdaad snel een slotje op.
always

physicalattraction schreef: Als ik het goed begrijp, is je vraag: "Kunnen objecten bewegen als er geen lege ruimte zou zijn". Klopt dit? Je noemt dit kwantumvacuüm, maar in principe blijft de vraag ook staan als je kwantumfluctuaties niet meeneemt en het gewoon vacuüm noemt, toch?

Laten we eerst de vraagstelling duidelijk krijgen, en termen als donkere energie en gefilosofeer over "het niets" achterwege laten, want dan komt er inderdaad snel een slotje op.

Nee, ik bedoel echt de kwantumfluctuaties en niet zozeer lege ruimte (zonder dus die fluctuaties). Ik vraag me dus af in hoeverre die fluctaties een kracht uitoefenen op de dingen waardoor ze als het ware van elkaar blijven, zodat de gravitatie of eventueel andere krachten ze zouden kunnen aantrekken. Want als het een kandidaat is voor de uitdijing van de ruimte waarom zou deze  'kracht'(?) niet ook gewoon de dingen op afstand van elkaar houden. Een kracht die groter is dan de zwakke zwaartekracht?!
Professor Puntje

In welke zin worden de dingen dan van elkaar af gehouden? Wat is precies het verschijnsel waarvoor je een verklaring wil geven? Noem eens iets waaruit die "van-elkaar-af-houdende kracht" blijkt.
always

Gewoon alles wat je om je heen ziet
Professor Puntje

Houd eens een propje papier (of een willekeurig ander voorwerp dat kapot mag) een meter boven de vloer laat het dan los. Treedt er dan een "van-elkaar-af-houdende kracht" op die verhindert dat het propje daadwerkelijk de vloer raakt? Kennelijk is werking van die "van-elkaar-af-houdende kracht" niet altijd duidelijk. Daarom mijn vraag: waar zien we iets dat op het bestaan van een dergelijke kracht wijst. Het heeft immers weinig zin te zoeken naar een verklaring voor een kracht die mogelijkerwijs niet eens bestaat. ;) 
cock

Kennelijk is werking van die "van-elkaar-af-houdende kracht" niet altijd duidelijk. (puntje)
Mocht er zo geen kracht zijn, dan zouden de ruimteobjecten onder invloed van de zwaartekracht, naar mekaar toe bewegen. Maar de ruimteobjecten lijken (met schaarse uitzonderingen) van elkaar weg te zweven door een uitzetting van de ruimte, De zwaartekracht heeft hier duidelijk een tegenpool nl.de donkere energie
Professor Puntje

cock schreef: Mocht er zo geen kracht zijn, dan zouden de ruimteobjecten onder invloed van de zwaartekracht, naar mekaar toe bewegen. Maar de ruimteobjecten lijken (met schaarse uitzonderingen) van elkaar weg te zweven door een uitzetting van de ruimte, De zwaartekracht heeft hier duidelijk een tegenpool nl.de donkere energie

Discussies over de uitzetting van het heelal zijn betrekkelijk zinloos zonder daar de ART (of iets vergelijkbaars) bij te betrekken. En wil je daarin verder komen dan algemeenheden dan heb je zware wiskundige beschouwingen nodig. Bovendien is de zwaartekracht binnen de ART geen eigenlijke kracht. Ik weet er zelf op het moment in elk geval nog niet genoeg vanaf om dat spoor verder te volgen. De topic starter antwoordde op mijn vraag waaruit die "van-elkaar-af-houdende kracht" blijkt met:

Gewoon alles wat je om je heen ziet

We zouden die mysterieuze kracht dus ook dichter bij huis moeten vinden. 
always

Professor Puntje schreef: Houd eens een propje papier (of een willekeurig ander voorwerp dat kapot mag) een meter boven de vloer laat het dan los. Treedt er dan een "van-elkaar-af-houdende kracht" op die verhindert dat het propje daadwerkelijk de vloer raakt? Kennelijk is werking van die "van-elkaar-af-houdende kracht" niet altijd duidelijk. Daarom mijn vraag: waar zien we iets dat op het bestaan van een dergelijke kracht wijst. Het heeft immers weinig zin te zoeken naar een verklaring voor een kracht die mogelijkerwijs niet eens bestaat. ;)

Dat propje papier valt door de kromming van de ruimte naar de aarde toe. Maar stel er zouden  geen quantumfluctuaties zijn zou het propje dan met dezelfde kracht/snelheid naar de aarde 'vallen'? Of zou het kunnen dat het sneller valt doordat er geen afstotende kracht is, zoals de fluctuaties cq donkere energie ook wel wordt genoemd?

Het casimir effect lijkt toch wel een bepaalde kracht te zien van de fluctuaties. 

Terug naar “Natuurkunde”