Beste allemaal,
Voor een afstudeeropdracht ben ik bezig met het bewijzen dat de GeoBassensor werkt. Allereerst wat achtergrondinformatie:
De GeoBas-sensor is een sensor van Agrometius die gebruikt wordt om de zuigspanning en het absolute bodemvochtpercentage in een bodem te meten. Omdat dit een nieuwe sensor is die nog niet lang op de markt is, hebben wij de opdracht gekregen om op een andere manier de zuigspanning en het absolute bodemvochtpercentage te meten. De zuigspanning willen wij met een tensiometer gaan meten, zodat we deze waarden kunnen vergelijken met elkaar. Maar nu het volgende:
Om het vochtpercentage in de bodem te meten, hebben wij monsters genomen op 10 cm en op 30 cm diepte. Dit zijn ook de dieptes waarop de GeoBas-sensor meet.
Dan zal bekeken worden wanneer de grondmonsters volledig verzadigd met water zijn en wanneer de grondmonsters vochtvrij zijn. Deze waarden geven resp. het maximaal opneembare vocht in deze bodem (100% en 0%) aan. Bij een pF-curve zijn dit de uiterste waarden op de X-as, waardoor een verdeling gemaakt kan worden tussen deze waarden. Nu is alleen de vraag, hoe kunnen we deze waarden koppelen aan een gewichtsgetal. Met andere woorden, hoe kunnen we berekenen hoe de X-as van onze pF-curve eruit komt te zien.
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk genoeg is, zo niet, geef ik graag antwoord op aanvullende vragen!