Je omschrijving van de termen is juist. De tweede term slaat inderdaad op de druk ten gevolge van de vloeistofkolom. Is die hoogte daadwerkelijk 5000 m?
In het proefschrift wordt 5000 m gebruikt, maar in mijn geval gaat het om +- 200 meter.
Overigens wordt er met wat je hier schetst nog helemaal niets geregeld. Wat je nu in Simulink hebt staan is het dynamische model van de vloeistofstroming bij een pomp die een vaste druk levert.
Hieronder heb ik mijn totale regeling zoals in Simulink.
Eerst een overzicht van het dynamische gedrag van de vloeistofstroming.
- Diff verg simulink 1237 keer bekeken
Dit heb ik vervolgens in een subsysteem geplaatst:
- Berekening druk 1237 keer bekeken
Wat je hierboven ziet is het volgende: De druk P
e wordt geregeld door de PID regelaar (voor het gemak de waarde Y), waarbij de druk varieert tussen 0<P
e<P
e,fmax. Dit wordt gerealiseerd door de volgende vergelijking:
P
e = min(1,max(0,Y))*(rho,m/rho,f)*P
e,fmax.Hierdoor zal, als de PID regelaar een waarde < 1 uitstuurt, de druk worden geregeld (eigenlijk het toerental gevarieerd) volgens de PID regelaar, als de waarde van de PID regelaar >1 is dan zal de maximale beschikbare druk worden geleverd (maximaal toerental). Zie ook onderstaande afbeelding incl uitleg:
- drukregeling 1237 keer bekeken
Dit heb ik dan ook weer in een subsysteem geplaatst, waardoor onderstaande afbeelding de regeling toont:
- Regeling vloeistofsnelheid 1237 keer bekeken
De inertie van de pomp toont het opstartgedrag van de pomp. Dit kan wel of niet worden meegenomen in het model, waarbij de druk van de pomp wordt opgebouwd volgens volgende vergelijking:
- Inertie pomp 1237 keer bekeken
Hierbij is t
e de opstarttijd van de pomp, waarbij de pomp bij maximaal toerental (en waterdraaien) zijn druk bereikt.
Het resultaat van de regeling is in de volgende afbeeldingen te zien
voor 50 seconden looptijd:
- Resultaat regeling PID 1237 keer bekeken
Voor 1300 seconden looptijd:
- Resultaat regeling PID1 1237 keer bekeken
Wat ik alleen niet begrijp is dat de variatie van mijn D in de PID-regelaar geen verschil in uitsturing behaald. Eigenlijk voldoet een PI regelaar al, terwijl in het proefschrift wel degelijk een verschil is te zien tussen verschillende regelaars (overigens krijg ik dat oscillerende gedrag ook niet in mijn model):
- PID regelaar proefschrift 1237 keer bekeken
Heb je het verschil tussen de gemiddelde (gestreepte) en de lokale waarden van vm(t) en ρm(t) verwaarloosd?
Beschouw je ρm = ρm(t) als een ons reeds gegeven functie van de tijd?
Verschil inderdaad verwaarloosd en dus ρ
m = ρ
m(t)
Graag jullie mening