Stel ik heb een bak water met daarin een object. Zal dat object in het water zich op de maan anders gedragen dan op aarde in dat water?
De zwaartekracht op de maan is een stuk minder maar de objecten blijven even zwaar/massief. Dus zou je verwachten dat een licht object (tov het water en dus niet zinkt maar drijft) op de maan relatief gezien ook minder krachten ondervind en daardoor iets meer zal drijven dan een zwaarder object tov van de aardse toestand. Maar ik twijfel of dat klopt. Want de traagheid laat ik hier dan buiten beschouwing.
Het gaat hier natuurlijk om minieme verschillen maar het gaat om het principe. Misschien is voor de duidelijkheid beter om hele grote objecten en een grote bak met water te gebruiken.
Bijvoorbeeld je hebt een gigantische kurk van 1010 kg met een volume van 1010m3 of een houten balk of rots van het zelfde gewicht maar met een volume van 105 m3. Laten we aannemen dat de kurk balk en rots allemaal dezelfde vorm hebben behalve hun grootte dan.De bak met water blijft hetzelfde en is 1012 m3 met een massa van 1015kg. De massa van de maan is 1022 kg en de aarde 1024kg.
De vraag is nu of de kurk of plank even diep in die bak water komt te liggen op de maan als op de aarde?
Ik zou zeggen dat die kurk door zijn kleinere massa dan de bak met water, in verhouding minder wordt aangetrokken op de maan als op aarde zodat de kurk op de maan iets meer zal drijven. Maar is dat ook zo?