Rien Machien Maes
Artikelen: 0

ster driehoek manueel motoren en sensoren

Hallo iedereen,

ik volg een avondcursus elektro technisch installateur.
Nu hebben wij les over de verschillende schakelingen.
Kan er mij iemand een woordje uitleg geven bij deze schakeling?
Ik zou die moeten kunnen aansluiten maar kan er niet aan uit voor het examen.

Daarnaast hebben we ook een links rechts schakeling...

Alvast bedankt!
mvg,
Rien
Bijlagen
schakeling stuurkring 001
schakeling stuurkring 001 2254 keer bekeken
hoofdkring ster driehoek 001
hoofdkring ster driehoek 001 2254 keer bekeken
Thionyl

Re: ster driehoek manueel motoren en sensoren

Zet dit probleem eens op "Circuitsonline" Forum. goede kans dat je daar een verantwoord antwoord krijgt. 
LiA
dannypje

Re: ster driehoek manueel motoren en sensoren

Hallo Rien,

heel kort. Stel in de eerste tekening K1 en K2 gesloten. Als je de verbindingen naar de motor volgt, zie je dat de 3 wikkelingen (1u-2u, 1v-2v, 1w-2w) in driehoek geschakeld liggen over de 3 spanningsleidingen T1, T2, T3.

Als je nu K1 en K3 sluit, met K2 open, zie je dat de 3 wikkelingen in ster geschakeld liggen (spanning op 1u,1v,1w en 2u,2v,2w aan mekaar verbonden (= sterpunt)).

De stuurschakeling:
Druk S2 in, en K2 wordt geschakeld. Tegelijkertijd schakelt K1 in, en K3 wordt uitgeschakeld (stippellijn van S2 naar NC contact in K3 kring).
Als je daarna S3 indrukt, wordt K2 uitgeschakeld (stippellijn S3 naar NC contact in K2 kring). Aangezien K1 ingeschakeld wordt door 2 contacten in parallel, 1 van K2 en 1 van K3, blijft K1 te allen tijde ingeschakeld.
Pas wanneer de bovenste schakelaar wordt ingedrukt, S1, valt alles uit.
noteer: K2 en K3 hebben overnamecontact over S2 en S3 resp., dus bij indrukken S2 of S3 blijven die ingeschakeld ook na het loslaten van de drukknoppen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Terug naar “Elektrotechniek”