Olezgus schreef:Hmm, nou ben ik een beetje in de war. Volgens mij zijn er twee golflengtes te berekenen.
De golflengte van een enkel foton, dat altijd met snelheid c beweegt, is onveranderd zou ik zeggen omdat f = c / lambda = constant.
De golflengte van de 'vertraagde totale lichtgolf' is kleiner omdat de groepssnelheid (?) lager is dan c.
Maar welke van de twee golflengtes moet je nu 'kleur' noemen?
De voorstelling van een foton in een medium als
deeltje met absorptie en re-emissie is omstreden omdat je dan een raadselachtige golflengte krijgt. Maar de golflengte van licht is alleen
waarneembaar m.b.v. interferentie, bijvoorbeeld met newtonringen. Als de tussenruimte gevuld is met water in plaats van lucht verandert de ringafstand.(
1) Daarom heeft de voorstelling van licht als
golf in een medium met snelheid c/n de voorkeur.
Licht heeft een frequentie en een golflengte, maar geen kleur. Kleur is geen natuurkundige eigenschap van het licht maar een sensatie in de kegeltjes van het netvlies van het menselijk oog. Levende kegeltjes zijn altijd watergevuld (zelfs in een luchtgevuld oog na een netvliesoperatie) dus er is geen andere brekingsindex mogelijk in de praktijk. De vraag naar de kleur vereist eventueel een experiment waarbij je kegeltjes bij een proefpersoon met lucht of olie vult, zonder de cel te doden, maar het is fysiologie i.p.v. natuurkunde.