Stel je staat op de Noordpool.
En je loopt weg.
Waar ga je dan heen? Loop je dan in zuidelijke richting?
Zelf ben ik overtuigd van mijn stelling, nu nog even een bevestiging graag.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
De (horizontale) kompasrichting is ongedefinieerd op de Noordpool. Er is op de pool geen zuid, west en oost. Je vertrekt dus niet in de zuidelijke kompasrichting, die richting volg je pas nadat je de pool verlaten hebt.Plectrum schreef:Is er op de Noordpool geen west en oost?
Stel je staat op de Noordpool. En je loopt weg. Waar ga je dan heen? Loop je dan in zuidelijke richting?
klazon schreef:Doet me denken aan een raadseltje dat ik lang gelden hoorde. Het gaat zo:
Een jager had in de wildernis zijn tent opgeslagen. Zijn plan was om een beer te schieten.
's Morgens vroeg verliet hij zijn tent en liep een kilometer in zuidelijke richting. Geen beer te zien.
Daarna liep hij een kilometer in oostelijke richting. Nog steeds geen beer.
Toen ging hij een kilometer in noordelijke richting, en daar zag hij een beer die bezig was zijn tent te verscheuren.
Vraag: wat was de kleur van de beer?
jkien schreef: Als je een bepaalde kromme route kiest loop je na het verlaten van de pool overigens niet naar het zuiden. Een constante kompasrichting correspondeert met een spiraalroute.
Plectrum schreef: Stel je staat op de Noordpool.
En je loopt weg.
Waar ga je dan heen? Loop je dan in zuidelijke richting?
Alleen moet je erbij zeggen dat je dan kiest voor de troebele dubbelzinnigheid van taal, die de speelruimte biedt om willekeurig allerlei definities door elkaar te gebruiken.Ja, je hebt gelijk, en hiermee een bevestiging.Loop je dan in zuidelijke richting?
Het woord 'we' is dus niet van toepassing.Van welke definities gaan we eigenlijk uit?
De essentie van de topic-startvraag gaat niet over de magnetische deviatie. Beperk de vraag tot een ideale aarde waar de magnetische deviatie nul is.En over welke Noordpool hebben we het?