Geert van Loon
Artikelen: 0

Berekening kantelkracht van haspel

Hallo allemaal,

Ben begonnen met het ontwerpen van een neerklapbaar-haspel voor zuigwagens.

Nu ben ik al hard gevorderd en alles lukte tot nu toe maar nu zit ik al paar weken vast met het berekenen van de kracht van de cilinders. Deze cilinders zullen de haspel neerklappen en terug optillen. Ik zoek een soort gelijke oplossing of een methode om dit op te lossen. Ik hoef geen antwoorden te weten met een juist antwoord want daar zal ik zelf wel voor zorgen ;)

(De rode cilinders die ik moet berekenen zijn de rode blokvormige stukken die ik tijdelijk zo heb getekend)

Hopelijk kan iemand mij hier met helpen,

Groetjes

Geert
Bijlagen
Schermafdruk 2016-04-25 14
Schermafdruk 2016-04-25 14 645 keer bekeken
Schermafdruk 2016-04-25 14
Schermafdruk 2016-04-25 14 645 keer bekeken
Yannick Bor

Re: Berekening kantelkracht van haspel

Er zijn wel formules voor die ik niet 1,2,3 kan vinden, maar ik neem aan dat je de kracht van de klap al wel weet? En de rest van instalatie? (ik ga uit van hydrauliek).

Als u nog steeds geïnteresseerd bent kan ik thuis wel kijken naar een formule om de druk die een cilinder aankan in Pascal op te zoeken
Geert van Loon

Hey Yannick,

Ik denk dat mijn vraagstelling wat verkeerd is :p Ik zoek de kantelkracht. De formules voor de kantelkracht om te zetten naar de druk van de cilinder heb ik reeds al.

Grtjs
boertje125

de kantelkracht is het gewicht van de haspel*de afstand van het zwaartepunt tot het scharnierpunt  /afstand van de zuiger tot het scharnierpunt.

de kracht varieert met de stand van de haspel

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”