Hallo,
ik zit momenteel in mijn 5e jaar Techniek-Wetenschappen. Ik heb 5 uur fysica, 3 uur biologie, 6 uur chemie en 6 uur wiskunde per week. Ik zie alle onderwerpen in de exacte wetenschappen die men in de gemiddelde ASO-richting aantreft + extra proeven (en ook daaropvolgend de verslagen). TW kan je waarschijnlijk het beste vergelijken met IW maar bij IW ligt de nadruk op mechanica en wiskunde en in TW op de 3 wetenschapstakken. Ik wil niet te hard opscheppen maar het is dus 'zwaarder' (hangt er natuurlijk van af of je wetenschap leuk vindt of niet) dan sommige ASO-richtingen en zeker qua wetenschappen/wiskunde als alle andere TSO-richtingen. Ik moet deze maand al een onderwerp voor mijn GIP (geïntegreerde proef) gekozen hebben dat ik in het 6e jaar moet maken en presenteren.
Ik moet zo goed als het hele volgende schooljaar
(ik ben er al zo goed als zeker van dat ik door ben dit jaar, maar goed want ik ben dit jaar blijven zitten, verscheidene redenen waarom die ik hier niet ga uitleggen)
aan die GIP werken dus heb ik niet zomaar overhaast iets gezegd en neem de volle tijd om een onderwerp uit te kiezen dat me ECHT aanstaat, passioneert en interesseert. Een onderwerp waar je 'goesting' van krijgt om er over bij te leren, het uit te werken, ... Ik mag dit onderwerp zelf kiezen maar er moet wel een praktische proef bij kunnen uitgevoerd worden, als ik titularis kan overtuigen dat mijn onderwerp in orde komt dan is het ok.
Ik zou graag de fysische weg uit gaan, het betreft een 'geïntegreerde' proef wat wil zeggen dat mijn hoofdvakken (biologie, chemie, fysica, wiskunde en 'Nederlands') er zo'n beetje moeten in voorkomen maar ik heb gevraagd aan klastitularis en die kon me vertellen dat het toch niet zo nauw ligt. Dus als ik een echt fysisch onderwerp uitkies komt het ook goed. Er is een meisje dat over de voortplanting van paarden (dus al die maanden de zwangerschap en geboorte van een merrie en haar veulen opvolgen) haar GIP gaat maken, dat is dan weer een echt biologisch onderwerp.
Dus de kant van de fysica uitgaan zit al snor! Dat verkleind het keuzeaanbod aan onderwerpen al een beetje.
De onderwerpen in de fysica die mij het meeste interesseren zijn snaartheorie, dan kwantummechanica (deeltjesfysica in het algemeen ook) en relativiteitstheorie.
Ik sta ook nog open voor andere onderwerpen, misschien kan je me zelfs overtuigen om een elektronisch onderwerp te kiezen, ik zit tenslotte in een 'Technische' studierichting. Ik zoek suggesties, liefst vrij specifiek en eventueel wat tips want ik heb het zeer moeilijk met keuzes maken, ik maak van alles wel een dilemma.
Het enige waar ik zo direct kan opkomen is een specifiek onderwerp in de kwantummechanica uitkiezen en daarbij het 'tweespletenexperiment' uit voeren om de golf-deeltjesdualiteit van fotonen aan te tonen?
Het zou ook leuk zijn om enige wiskunde in mijn GIP te interpreteren, wiskunde is ten slotte de taal van de fysica. Ik denk dan natuurlijk ook wiskundige takken zoals infinitesimaalrekening/differentiaalrekening (afgeleiden en integralen). We zijn op school pas begonnen met limieten en hebben zelfs nog geen simpele afgeleiden gezien (met simpel bedoel ik dan afgeleiden van reële functies of zo) maar ik heb best wat afgeleiden gezien vorig schooljaar, toen ik nog op een andere school zat en sta er zeker voor open om buiten de schoolse vakken met wiskunde bezig te zijn. Ik ben tenslotte ook buiten school vrij vaak bezig met wetenschap.
De GIP moet minstens 30 pagina's en mag maximaal 50 pagina's lang zijn (aan tekst), inclusief het verslag van de praktische proef/experiment. Ik ben op dat vlak eerder een zeer vlotte schrijver en zit al snel aan massa's tekst dus ik kan niet zomaar 'kwantummechanica' kiezen als onderwerp aangezien ik dan LETTERLIJK een heel boek zal schrijven over de trip door het volgende schooljaar. We hebben dit jaar een zogenaamde 'gippie' gemaakt, een zogenaamde voorbereiding op de grote GIP van het het 6e jaar, zonder praktische proef en niet de invloed op het jaartotaal zoals de echte GIP, aangezien buizen op je GIP in ruig gevat 9 op de 10 gevallen wil zeggen, buizen voor dat jaar; ik had het onderwerp 'de invloed van vulkanisme op het weer' gekozen en merkte dat ik al snel de maximaal toegelaten tekst behaalde.