Dat dit soort complottheorien steeds populairder lijken te worden komt misschien ook wel doordat de mensen steeds meer het gevoel krijgen hun grip op de wereld te verliezen. Alles om ons heen wordt steeds technischer en dus wordt het steeds lastiger voor gewone mensen om nog te begrijpen hoe zaken werken.
Vroeger bijvoorbeeld, als je een zak geld had en je was bang om daarvan beroofd te worden dan had je op z'n minst de illusie dat je dat kon voorkomen door ofwel je geld op een slimme manier te verbergen, ofwel door je geld desnoods met geweld te verdedigen.
Maar hoe kan je tegenwoordig als gewone man in godsnaam voorkomen dat je credit card nummer door een hacker wordt gestolen? Dat is voor veel mensen gewoon totaal niet uit te leggen en ik denk dat heel veel mensen hierdoor een enorm gevoel van machteloosheid hebben.
Om het heel plat te zeggen: de meeste mensen zijn gewoon te dom om de moderne wereld nog te begrijpen. Maar niemand wil dat natuurlijk van zichzelf toegeven. Dus in plaats daarvan gaan mensen op zoek naar alternatieve verklaringen waarom ze de wereld niet begrijpen.
Zo van: "Het is niet zo dat ik te dom ben om de wereld te begrijpen, het is gewoon zo dat andere mensen mij de verkeerde dingen aangeleerd hebben."
Maar dat is natuurlijk maar mijn interpretatie van de zaken. Geen idee of het hout snijdt wat ik zeg.