Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Steph95
Artikelen: 0

super condensatoren

Dag allemaal,

Ik ben voor school een verslag aan het maken over het KERS systeem, en heb gekozen voor het gedeelte over super condensators.
nu heb ik al heel wat info. Ik heb ook gelezen dat er in de F1 een ongeluk is gebeurt met dit soort systeem dat de gehele wagen onder spanning stond. Toen zijn alle teams ervan afgestapt, en een jaar daarna is hier terug onderzoek naar gedaan, maar is toch nog steeds niet doorgebroken. Maar nergens staat waarom. Alleen Toyota en de Mazda i-Eloop zijn met dergelijke echt op de markt gekomen.

Nu is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee? wat vooral de nadelen zijn van dit systeem?
Want buiten het onderzoek dat heel duur is biedt dit toch veel voordelen.
Zoals;
  • lichter
  • snelle laad en ontlaadtijd
  • goedkoper dan batterijen
  • niet temperatuurgevoelig
  • enz...
Weet niet zeker dat dit bij huiswerk en practica moet staan?

groeten

Steph
Benm

Re: super condensatoren

Het biedt ook nadelen vergeleken met chemische accu's, met name de opslagcapaciteit, zowel per gewicht, als vooral per volume. 

Supercaps zijn in kleinere electronica onderhand wel gemeengoed aan het worden, maar als ze vergelijkt met pakweg lithiumbatterijen is het vermogen dat je in een kubieke centimeter kunt opslaan minimaal. Voor het idee: als je het hebt over een klein batterijtje voor een horloge of iets dergelijks gaat dat een jaar mee op lithiumtechnologie, en wellicht een dag met een supercap. Prima als back-up voor een klokje in een pc oid dat moet blijven werken als je even de stekker eruit haalt, maar anders niet handig. 
Victory through technology
Thionyl

Ja alles heeft zijn voor-en nadelen. Maar waar ik supercaps in auto's zeker zie zitten is bij het terugwinnen van mech.Energie, en bij het opstarten, ed. Een soort hybride (hulp) systeem dus.

En Benn, ik heb zo'n LCD weervoorspeller en als je de batterijen daar moet verwisselen, is ook de data weg. (Geldt soms ook bij de autocomp.) En alles moet je weer instellen en waar is het data-boekje ook al weer enz. . Een supercap. loste dit probleempje op.     
LiA
Benm

Voor regeneratief remmen en vervolgens weer optrekken is het bruikbaar, mogelijk zelfs beter dan accu's. Dergelijke auto's hebben een onbruikbaar kleine actieradius op electriciteit en zullen daarom vermoeddelijk slecht verkopen, ook al is de techniek mogelijk effectiever dan wat men nu doet. Bovendien is het fiscaal lastig gezien er geen stekker aan zit (tenzij je die er voor de show aan maakt, in 5 minuten opladen en 1 km rijden oid), dus waar dat uitkomt qua bijtelling etc is ook maar weer de vraag. 

Bij die kleine LCD dingetjes is vaak een elco ook wel genoeg, als je een beetje rap bent met het verwisselen van de batterijen. Je ziet dat wel eens in lcd klokjes en dergelijke, al laat men het soms weg uit kostenoverwegingen. 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”