Thionyl schreef:
Even een gok??? Als ik mag?? Je dochter doet haar best en heeft overall hoge cijfers, ok. Maar push je haar niet te veel om dat te behalen. Ze komt er uit, maar op een wat vreemde en niet op de juiste manier. Is een gevaarlijk ding in deze wereld, dat pushen vanuit ouders.
Zou willen zeggen, neem zelf gas terug en laat je kind haar eigen weg gaan. Maar misschien ga ik nu te ver, sorry dan. Is goed bedoeld en beter voor de toekomst van je kind. Stress kills!!
Beste Thionyl,
Bedankt voor je antwoord en je mening. Ik begrijp waarom je zo denkt, maar in dit geval hebt u het bij het verkeerde eind.
Mijn dochter is nogal perfectionistisch aangelegd. Ze krijgt dan ook vaak van haar ouders én de leerkrachten te horen dat ze niet alle details moet kennen en studeren maar integendeel moet proberen in te zien wat er belangrijk is en wat bijzaak. Ze krijgt vaak te horen dat ze gerust wat minder hard mag studeren en dat punten niet zaligmakend zijn.
Voor wis- en natuurkunde betekent dat bvb dat ik haar uitleg dat ze definities niet letterlijk moet van buiten leren, maat dat ze er zodanig inzicht in moet proberen te verkrijgen dat ze snapt waarom welke woorden van een definitie belangrijk zijn. Eens je het volkomen verstaat, kan je het dan gewoon zelf verwoorden.
Als ze het me vraagt leg ik haar vaak ook andere, vaak eenvoudigere, methodes uit om tot de oplossing van een vraagstuk te komen dan de "standaardmethode" van de leerkracht.
Pinokkio schreef: Uit het eerste vraagstuk blijkt duidelijk dat de leerling niet overweg kan met de wet van Boyle Gay Lussac. Ze probeert maar faalt, streept door, en schakelt dan over op een educated guess. Wie al problemen heeft met het omzetten van 20% naar een factor van 1,2 verdient een laag cijfer."
Het enigste wat Pinokkio bij het rechte eind heeft is dat het niet echt mooi is dat mijn dochter 120% niet wist om te zetten naar 1,2 (Dat noemde ik zelf al een hersenscheet), maar de formule was de juiste en het inzicht had ze. Ik had er haar voor de toets zelf nog attent op gemaakt dat de wetten van B-M en G-L niet anders dan bijzondere gevallen zijn van de universele gaswet waar P.V/T= Cte. Ik had haar laten zien hoe de constantheid van P, V of T tot een (omgekeerde) evenredigheid leidt van de andere twee factoren. Haar "educated guess" was dus totaal geen guess, maar wél educated begrip en inzicht
Pinokkio schreef: Het is essentieel dat men zo snel mogelijk vertrouwd raakt met rekenen in SI eenheden. De meeste wetenschappelijke formules zijn niet op te lossen met andere eenheden. Bij deze twee simpele vraagstukken kon dat toevallig nog wel maar binnenkort al snel niet meer. Op dit forum zijn er vaak topics van personen die een vraagstuk niet juist opgelost krijgen omdat ze er een zootje van maken met de eenheden. Bovendien: als de leerling weet dat rekenen in SI eenheden vereist is dan is er toch geen excuus om het niet te doen? Tenzij men er niet toe in staat is, wat dan al reden genoeg is voor een onvoldoende.
Het is natuurlijk belangrijk dat een leerling weet wat de SI eenheden zijn en waarom en wanneer zij (niet) gebruikt moeten worden. Ik had er haar op gewezen dat het bij dit soort vraagstukken wél belangrijk is om steeds in Kelvin te werken, maar dat de omzetting van P en V naar standaardeenheden vaak overbodig is omdat bij die omzetting de eerder genoemde evenredigheid bewaard blijft. Als er in de opgave met Bar en liter wordt gewerkt en een oplossing in die eenheden verlangd wordt is het absurd dat je dat zou omzetten naar 1,01325.10
5 Pa en 10
-3 m
3. en nog gekker als je in een vraagstuk beginwaarden hebt van bvb 2 inch
3 en 5 PSI. Dus please, leerkrachten, leer de kids niet enkel formuletjes en methodes, maar probeer ze INZICHT te geven! Het is dus helemaal GEEN toeval, maar perfect eenvoudig en logisch uit te leggen, dat het met deze simpele vraagstukjes niet nodig is om voor P en V de SI eenheden te gebruiken en ook dat inzicht had ze van mij, maar spijtig genoeg niet van de leerkracht meegekregen.
Beste Thionyl, u schreef ook:
Je gooit een bal vanaf een toren omhoog, alle geg zijn daar. En gevraagd wordt met welke snelheid de bal de grond raakt. Is een standaard vraag. ...... Als een leerling eerst het hoogste punt gaat berekenen van die bal en vandaar verder, dan snapt ie weinig van natuurkunde. Is wel een manier om het op te lossen, maar inzicht ontbreekt.
Als u niet zegt hoe hoog of hoe hard die bal van de toren wordt omhoog gegooid, zal je niet kunnen berekenen wat de snelheid bij landing op de begane grond is. Als je een bal laat vallen van een toren mag je als aanvangssnelheid nul gebruiken, maar als je hem eerst omhoog gooit dan heeft die bal bij het passeren van de initiële vertrekhoogte wel degelijk een zekere snelheid waar je mee rekening moet houden.
Even een gok??? Als ik mag?? (Sorry voor het plagiaat)
Misschien hebt u als >25 j leerkracht wat te veel oog voor het aanleren van formuletjes en werkmethodes maar een beetje te weinig voor het bijbrengen van inzicht.
(Sorry, ik bedoel dit vooral een beetje schertsend, neemt u het aub niet te ernstig. Het is niet mijn bedoeling om u te kwetsen)