Math-E-Mad-X schreef:
Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat een appel van een boom naar beneden valt, maar je kunt zonder coordinaten onmogelijk aangeven hoe snel hij valt.
Juist, het coördinaten-vrije wiskundige model van de minkowski-ruimtetijd moet precies alle informatie bevatten over de gebeurtenissen en hun ruimtetijdelijke samenhang voor zover die
onafhankelijk is van een gekozen coördinatenstelsel. Het bestaan van het ruimtetijd-continuüm is immers ook onafhankelijk van het coördinatenstelsel dat men kiest om de situatie nader te beschrijven, dus zou je verwachten dat er ook een wiskundig model mogelijk moet zijn dat de speciaal relativistische ruimtetijd beschrijft
voordat de keuze voor een zeker coördinatenstelsel gemaakt is.
Het bestaan van vectoren en tensoren gaat wiskundig gezien ook vooraf aan de keuze voor een coördinatenstelsel waarin die vectoren en tensoren dan componentsgewijze beschreven kunnen worden. Daarom kan je het ook hebben over een zekere vector of tensor waarvan je dan in verschillende coördinatenstelsels daarbij bijpassende beschrijvingen kunt geven. Het gelijkstellen van vectoren en tensoren die
gedefinieerd zijn in verschillende coördinatenstelsels leidt (althans in
mijn hoofd) tot een logische warboel. Gelijkheden moeten uit bewijzen
blijken en laten zich niet verordeneren. Mocht men dat in de moderne wiskunde toch doen, dan zit er voor mij niets anders op dan dat coördinaten-vrije wiskundige model van de minkowski-ruimtetijd zelf op te sporen om de logische structuur van de theorie voor mij begrijpelijk te houden.