Vk250015
Artikelen: 0

Advies gevraagd: Zonnepalen en kweken

Hallo allen,

Ik wil in suriname een project starten met kweken in kassen onder kunstmatig licht.

Ik wil alleen groei in kassen doen.

De bloei ga ik ze uit kassen halen en onder zonlicht bloeien, dus dat is geen punt

Wat ik nu wil weten:

de groeilamp in de kas zal rond 36 watt zijn (spaarlamp of TL). En daar wil ik er van zeg maar in begin 10 stuks van

Deze moeten per dag 18 uur branden.

Wat heb ik aan zonnepanelen nodig?

Ik wil graag ook weten of 220volt beter is of 12volt voldoende is

Alvast bedankt.
Jan van de Velde
Moderator

Re: Advies gevraagd: Zonnepalen en kweken

360 watt is geen "groeilicht". Dat heb je aan natuurlijk licht onder een niet al te zwaar bewolkte hemel al per vierkante meter. 

Verder schijnt de zon in Suriname geen 18 uur per dag, dus zul je het ruim eenderde van de tijd zonder panelenstroom moeten doen. 

Ten slotte zijn TL en SL bijzonder ongeschikt als groeilicht. Groen is een belangrijk deel van het spectrum van die lampen, en dat is nou net dat deel van het spectrum dat (groene) planten niet benutten. 

http://pixsic.com/fluorescent-light-spectrum-inspiration-3-inspiration.html
fluorescent-light-spectrum-inspiration-3
fluorescent-light-spectrum-inspiration-3 628 keer bekeken

een zonnepaneel heeft een rendement van 15 %
een goeie (dunne) TL-balk haalt 65 %
daarvan kan ca 50% niet door een plant worden benut
0,15 x 0,65 x 0,5 x 100% = 2,5 % van het zonlicht dat op je paneel valt ga je benutten.

Als je de planten buiten zet benut je ca 70% 

25 m² panelen voor 1 m² teeltoppervlak onder TL-licht. Klinkt een beetje mallotig. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Vk250015

Bedankt voor de reactie

Ik had het over 36 watt lampen of zoals onderin:

de kleurtemperatuur van de Tl-buis. 6500K (code 865) is ideaal, 4000K (code 840) is ook geschikt.

Zon schijnt daar 12 per dag dat weet ik maar dan zal ik maar een accu of iets moeten hebben voor de resterende 6 uur.
Fuzzwood

Ik zou het juist andersom doen. Overdag lekker in het zonnetje en met de panelen de accu's opladen, en dan juist 's nachts het licht op de planten zodat ze 24 uur per dag licht hebben.

Bespreek anders eens wat de voordelen van jouw manier zouden zijn. Je verliest nl een hoop efficientie tov gewoon buiten zetten.
Vk250015

plantje moet groeien in lengte in 1e drie weken en dat kan alleen onder 18 uur licht. Anders krijg je geen sterke plant en zal de oogst minder zijn.
Jan van de Velde
Moderator

Met andere woorden, het gaat om een kortedagplant, die bij daglengtes van rond de 12 uur in bloei schiet, in plaats van vegetatief door te groeien?

Dan zijn er heel wat slimmere methoden dan ze 18 h/d onder kunstlicht te plaatsen. Voor hormoonbeïnvloeding heb je maar lage lichtniveaus nodig, vaak is 0,5 W/m² (NB: 0,5 W lichtvermogen dus bijv 10 Wm² elektrisch gloeilampvermogen), daarvoor al genoeg. Overdag gewoon in de zon, lekker groeien, plant in vegetatieve modus houden door 's avonds 6 uur op laag vermogen door te belichten. Misschien zijn er zelfs mogelijkheden om cyclisch te belichten daarvoor, omdat zo'n dagverlengingsbelichting vaak niet eens continu hoeft te zijn: in veel gevallen is een paar minuten elk kwartier al voldoende. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Vk250015

Ok en de vraag was omdat ik daar midden in de bos zit wil ik stroomwekkken via zonnepanelen wat heb ik nodig qua paneel set vermogen etc etc om stroom te hebben voor die groei lichtje van zrg maar 36 watt
Benm

Overdag onder zonlicht laten groeien en daarna onder kunstlicht lijkt me de meest logische methode. Volgens mij doet het hele westland dat (voor planten die langer licht nodig hebben dan de zon op is), lijkt me een beproefde methode.

Verder wat Jan zegt: hoeveel licht hebben ze nodig om te blijven groeien? Dat verschilt per soort plant maar is zeker minder dan 'full blast' daglicht. Mogelijk is daarin best te voorzien met wat panelen naast de  kast, een accu, en wellicht specifieke LED verlichting (daarmee kun je het spectrum vrij precies kiezen, precies wat die plant nodig heeft om 'wakker te blijven'). 
Victory through technology
Olof Bosma
Moderator

Opmerking moderator

De inhoud van het bovenstaande gaat in tegen (1 van de) de regels van Wetenschapsforum en is daarom op slot gezet.

dat wel natuurlijk

Terug naar “Elektrotechniek”