Dag iedereen
Ik ben op zoek naar een verklaring waarom men kan zeggen dat de potentiële energie op een constante na bepaald is.
Zou iemand me hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt
Dit snap ik volledig maar waar komt dan juist de constante aan bod?Professor Puntje schreef: Dat komt door de definitie van potentiële energie. Laat voor ieder punt x in de ruimte een zekere daar werkende kracht F(x) gegeven zijn (waarbij x en F in het algemeen vectoren zijn). Nu bewegen we een voorwerp van punt xA naar punt xB. Als de arbeid W die de kracht F bij beweging van punt xA naar punt xB op het voorwerp verricht onafhankelijk is van de baan waarover we het voorwerp van xA naar xB brengen dan geldt per definitie voor het verschil in potentiële energie U(xA) - U(xB) van het voorwerp dat:
U(xA) - U(xB) = W .
Zoals je ziet is door deze definitie enkel het verschil van de potentiële energie tussen verschillende punten gedefinieerd. Een eventueel nulpunt van de potentiële energie mag je dan ook zelf kiezen.
Als ik het goed begrepen heb wordt de arbeid hier als constant gezien zolang het verschil in hoogte gelijk blijft?Professor Puntje schreef: Die constante is in feite onnodig. Je hebt enkel te maken met verschillen in potentiële energie. Maar omdat dat wat lastig rekent kiest men vaak toch een nulpunt. Zolang de verschillen in potentiële energie maar hetzelfde blijven kan dat geen kwaad.
Als dit een examenvraag zou zijn kan ik uit de laatste stap gewoon besluiten dat de potentiële energie bepaald is op de constante na?Professor Puntje schreef: Kennelijk wil je het geval bekijken waarbij een voorwerp met massa m zich op een bepaalde hoogte h boven de grond bevindt. Als je die hoogte niet al te groot neemt mag je de valversnelling g constant veronderstellen. Dan hebben we het als kracht F dus over het gewicht m.g. Bewegen we het voorwerp van een hoogte hA naar een hoogte hB dan verricht de kracht F (hier dus het gewicht van het voorwerp) de arbeid W = m.g . (hA - hB) op het voorwerp. Dus hebben we voor het verschil van de potentiële energie UA - UB dat:
UA - UB = m.g . (hA - hB)
UA - UB = m.g.hA - m.g.hB
UA - UB = (m.g.hA + C) - (m.g.hB + C)
Dus voor de potentiële energie U(h) op hoogte h mogen we de constante C (met de dimensie van energie) willekeurig kiezen, het verschil zal steeds goed uitkomen. De meest voor de hand liggende keuze is hier C=0 waardoor U = m.g.h, maar alle andere keuzes van C zijn in principe ook goed.
Zik3100 schreef: Als dit een examenvraag zou zijn kan ik uit de laatste stap gewoon besluiten dat de potentiële energie bepaald is op de constante na?
Zik3100 schreef:Ik ben op zoek naar een verklaring waarom men kan zeggen dat de potentiële energie op een constante na bepaald is.