Even wat extra uitleg is aangewezen denk ik
Op dit moment 20/11 is Philippe Mollet op weg naar Cambodja met zes telescopen uit het project waar ik de 'geestelijke vader' van ben :
http://www.armandpien.be/page/sterrenschitteren Monteringen worden bij ons in Gent op de werkgroep kijkerbouw gemaakt door vrijwilligers. Een 100tal vorig jaar.
Wat ik vooral doe : populariseren va sterrenkunde en ruimtevaart. Jaarlijks trek ik ook met een 15tal scholen uit een drietal landen naar het opleidingscentrum voor astronauten in Keulen:
http://www.armandpien.be/page/kijkerbouw-eac
Die schoolprojecten kijkerbouw 'draaien' al sinds 2008. Gemiddeld een dertigtal scholen per jaar. Ik begeleid ook veel het spiegelslijpen via internet. Er zijn jaarlijks ook een pak scholen uit Nederland.
De cursus van Philippe: We dachten er eventjes samen over om die bij te werken. Probleem is tweedelig : tij en 'goesting'. Met deze laatste bedoel ik : je kan dit niet zomaar eventjes op papier zetten hoe je het doet; het blijft een 'leidraad', nooit (!!) een handleiding. Dat weet Philippe en dat weet Bruno Ernst ook. Ik sta trouwens nog steeds met deze laatste in contact. Hij stelt dat ik er nog telang over doe....
Wat ik doe met die schoolprojecten lager onderwijs:
- 11cmF8 (spiegels zijn uitgeruwd.) SFERISCH DUS
- poeders; 180,240,320, 500 en 800
- polijsten
- ronchitesten
- opdampen (doen ze zelf onder mijn toeziend oog natuurlijk
- Start 10u en einde 19 uur.
- aantal leerlingen : maximaal 5 (ze wisselen dus af.)
Een kras; het is de bedoeling dat ze weten waarover het gaat. NIET dat ze een krasvrije spiegel afwerken. Ik zou niet weten waarom... Vroeger drukte ik daar voor de eindwerken wel op. Resultaat; telescoop moesten af zijn tegen de opendeurdagen op school. Dan stond dat ding op een toren gericht. Nu moeten ALLE schooltelescopen af zijn voor de kerstvakantie. Kunnen ze nog projecten mee doen. Zinniger !!
Fouten corrigeren : dat is zeer minimaal... als je random slijpt (zeker met meerdere mensen) kom je een sfeer uit. Punt ! Tel je de wets: gaat het geheid fout. Zowat altijd... En dan heb je werk, ja
De bedoeling van dergelijke projecten : leren wat optiek is en hoe een telescoop werkt. Zon, maan en planeten. Kostprijs van de complete telescoop, zonnefilter inbegrepen : 120 euro.
Gaat wereldwijd door ism Astronomers Without Borders en vanaf 2017 ook IAU.
Vanaf januari 2017 heb ik 20 (volwassenen ) kandidaten die op 15 uur (twee dagen) een 11cm ***terset slijpen. Dit nav de internationale ***ter- en ATM dagen die ik organiseer bij de kinderen van Anton ***ter in Biberach an der Riss voorjaar 2018.
Ik hoop hier wat meer duidelijkheid te hebben gegeven. Voor de rest : vraag gerust.
Jean-Pierre