Hisham Fahmy
Artikelen: 0

Schuur afdak zonder staanders? Mogelijk?

Goedenavond!

Graag zou ik jullie om advies willen vragen m.b.t. het maken van een afdak aan mijn schuur.
De bedoeling is om een afdak te creëren zonder staanders, over de gehele breedte van mijn schuur.

Het betreft een houten schuur op een fundering van flinke betonbanden + gestorte vloer. De desbetreffende muur bestaat uit 7 verticale houten balken (HoH +- 550mm), waaraan (buiten aanzicht) rabatdelen bevestigd zijn.
De afmetingen van mijn schuur zijn: 3240mm breed, 2540mm hoog.
* Foto van schuur in de bijlage.

Ik zou op ong. de hoogte van het schilderij een afdak willen bevestigen van 1000mm diep in een hoek van 25graden. Als dakbedekking lijken mij (bitumen) shingles op een laag van underlayment de 'lichtste' oplossing.

Zonder enige kennis van constructie- en sterkteleer, heb ik een tekening gemaakt van hoe ik de afdak voor mij zie (zie de tekening in de bijlage). Ik heb serieuze twijfels over de sterkte van de constructie... daarvan ook mijn vraag: Op welke manier zou ik het beste te werk kunnen gaan wat betreft de constructie?
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-06-04 om 20
Schermafbeelding 2016-06-04 om 20 5899 keer bekeken
schuur
schuur 5899 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Schuur afdak zonder staanders? Mogelijk?

Of het schuurtje sterk genoeg is, kan ik niet beoordelen, maar een afdakje van 1 meter diep is niet zoveel.

Wat het afdakje betreft, je hinkt een beetje op twee gedachten met die schoortjes die de horizontale balken zouden moeten steunen.
Op zich zijn sterke driehoeken zonder extra schoortjes genoeg. Driehoeken kunnen ideaal niet vervormen. Je zou het bijvoorbeeld zo kunnen maken:

Image1
Image1 5899 keer bekeken
Image1
Image1 5899 keer bekeken

Je wilt het afdakje zeker aan de staanders van het schuurtje vastzetten, liefst door en door met slotbouten, moeren en ringen. Belangrijkst zijn de slotbouten helemaal bovenin, daar worden de trekkrachten opgevangen. Monteer ze zo hoog mogelijk, ongeveer zoals is aangegeven, met twee bovenin door het hoekijzer heen.

Linksboven wordt de schuine balk aan de verticale gemonteerd met een flink hoekijzer dat je zelf wat van vorm moet veranderen. Dat ijzer neemt de trekkrachten op.

Linksmidden een (gegalvaniseerde of rvs) strip die eventuele trekkrachten bij wind onder het afdak opvangt. Nog sterker is aan weerszijden zo'n strip en die dan met bouten en moeren door en door vastzetten. 

Rechts een van de balken netjes onder de juiste hoek afzagen en met goede watervaste constructielijm en schroeven beide balken stevig aan elkaar zetten. Dat zagen is een precisieklusje, want de aansluiting moet nauwkeurig en vlak zijn. Zo heb je een sterke driehoek.

Met slechts twee van deze steunen heb je een overspanning van ruwweg 320 cm, dat is echt te veel. Drie van deze driehoeken moeten vermits je ook balken onder het underlayment maakt net kunnen, maar vier stuks op balk 1,3,5 en 7 is beter.

Overigens kan je alle verbindingen, ook die tussen hout en staal met een goede constructielijm sterker maken. Beter teveel lijm dan geen. En ben je handig met hamer en houtbeitel, dan kan je uitsparingen maken om de metalen versterkingen in het hout laten zinken. Overigens is in jouw tekening de dakhoek een stuk groter dan 25 graden. Hardhout is veel sterker en weerbestendig dan vuren-, en balkjes van 6x6 cm zullen dan wel volstaan.
Hisham Fahmy

Re: Schuur afdak zonder staanders? Mogelijk?

Beste Michel,

Vriendelijk bedankt voor dit verhelderende advies! Zo heb ik er helemaal niet bij stilgestaan. Een goede voorbereiding is het halve werk, gelukkig dat ik hier de juiste apparaten voor beschikbaar heb. Zoals u kunt zien was het met mijn tekenkunsten waarschijnlijk als een kaartenhuis ineen gestort :-)

Net nog even nagekeken en de hoek bedraagt inderdaad meer dan 25 graden op de tekening, om precies te zijn 31 graden. Reken foutje!

Nogmaals bedankt voor uw tijd en advies!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”