Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jadatis
Artikelen: 0

Alweer een Grafisch bewijs van de stelling van pythagoras

In de 70er jaren op de HAVO nam ik ( en velen) de stelling van Pythagoras als zoete koek aan.
Bij lesmateriaal van mijn dochter op MBO niveau stond opeens plaatje daarover wat het dan moet bewijzen, waarvan ik toen dacht , ja en dan , en hoe verder.
Daarin de kwadraten voorgesteld als vierkanten die ten opzichte van de driehoek naar buiten wijzen.

Pythagoras bewijs waar ik niets mee kan
Pythagoras bewijs waar ik niets mee kan 892 keer bekeken

Ook deze pagina tegengekomen met verschillende bewijzen , waar ik bij de meeste niet eens begonnen ben om ze te doorgronden, veel te ingewikkeld.
http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtml
Met daarin als bewijs # 26 en # 27 2 bewijzen die tot de zelfde “puzzelstukjes”komen als mijn bewijs, maar via andere weg aangetoont.

Nu is dit toch blijven spelen bij mij en kwam ik tot volgende plaatje , waarin de korte rechte zijde ( A) , en de schuine zijde (C) de vierkanten naar binnen verschoven , en de lange rechte zijde het vierkant naar buiten.

Het idee is , als je dit wilt bewijzen , moeten de  A en B vierkanten elkaar niet overlappen , maar beide wel zo veel mogelijk het vierkant gevormd door C^2.

Pythagoras grafisch bewijs
Pythagoras grafisch bewijs 892 keer bekeken

Op deze manier is dat het geval , en de stukken die buiten C^2 vierkant uit steken zijn precies in te passen binnen dat vierkant.
In het voorbeeld de griekse driehoek 3/4/5 gebruikt , maar dit moet opgaan voor alle hoek en lengte combinaties.
Bij 45 graden zijn er maar 4 stukken , maar eigenlijk is dan het 5e stuk een grootte van nul.

Heb gezocht naar deze benadering maar niet gevonden, wel een die op de zelfde puzzelstukjes uitkomt.

Ook gedacht aan , er moeten toch meer driehoeken zijn met hele getallen, die aan de voorwaarden voldoen.
De eerste die ik tegenkwam is de Indische driehoek met de verhouding 5/12/13.
Maar daar ook weer 1 verschil tussen de langste zijden.
Dacht , zou er ook een met 2 verschil zijn tussen langste zijden, en kwam als eerste uit op 6/8/10, maar dat is eigenlijk hetzelfde als 3/4/5 dus niet nuttig.
Elke volgende driehoek wordt met kleinere hoek tegenover A.
Maar zo wel gekomen tot een driehoekgenerator.
In de bouw werd dit gebruikt door een koord met knopen op gelijke afstanden te maken met laatste knoop werd het touw rond gemaakt.  Dan stok door de juiste knopen om zo de griekse driehoek te maken.

3/ 4/ 5 Griekse driehoek waarvoor touw met 12 knopen nodig.
   2/ 8/ 8 verschil tussen deze omliggende waarden
 5/12/13 Indische driehoek touw met 30 knopen nodig al wat meer werk.
   2/12/12 verschil tussen de waarden van deze driehoeken.
7/24/25  56 knopen nodig en dat wordt al monniken werk en noem ik dan vanaf hier de Tibetaanse driehoeken.
  2/16/16 verschil tussen de waarden van deze driehoeken.
9/40/41  90 knopen nodig

Bij iedere volgende driehoek komt er 4 meer bij , en zo kun je tot in het oneindige doorgaan.
Maar je kunt vanuit de eerste Griekse  driehoek ook terug rekenen naar -2/-4/-4 om zo op 1/0/1 uit te komen , en dat is geen driehoek meer maar A^2+ B^2 = C^2 klopt wel.

Eigenlijk zou ik ook nog een driehoek met bijna gelijke A en B willen vinden , zodat de hoeken tegenover A en B bijna 45 graden zijn, maar dat is me niet gelukt. 
jadatis

Re: Alweer een Grafisch bewijs van de stelling van pythagoras

Heb een nieuw plaatje gemaakt , waarin het wat duidelijker naar voren komt, door ander kleurgebruik.

Pythagoras bewijs A1B3
Pythagoras bewijs A1B3 885 keer bekeken

Hierbij andere verhouding gebruikt van A=1 , B=3, C = iets van wortel 10, maar tekende in paint toch makkelijk.
zal nog werken aan een uitleg.
Safe
Pluimdrager

Goed gevonden!
Wat is je vraag ...
jadatis

Had niet zo direct een vraag, vond het leuk om te delen.
Vraag zou kunnen zijn , waarom vroeger op HAVO nooit bewezen, en bij VMBO opleiding van mijn dochter opeens dat plaatje.
Zou het eerder andersom verwachten, dat je dat vanaf HAVO of evt VWO bewijs geeft en VMBO moet het dan maar voor zoete koek aannemen. Vond dan ook dat plaatje wat dochter in lesstof kreeg , een beetje overbodig, en niet ver genoeg.
Als je het dan geeft , dan ook gelijk het complete bewijs.

Terug naar “Wiskunde”