Oellie8
Artikelen: 0

Hijskraanconstructie doorrekenen (Software pakket)

Hallo allemaal,

Voor het vak Mechanica dien ik een hijskraanconstructie door te rekenen met behulp van 3 methodes:
- De Gaapvergelijking
- De EEM
- Software pakket naar keuze

Nu heb ik alle 3 de berekeningen voltooid maar geen antwoord komt overeen(wat natuurlijk wel zou moeten). Als iemand toevallig aanwezig is, en zich geroepen voelt, om voor mij de volgende constructie (zie bijlage) in een software programma te zetten. En hieruit de verplaatsingen en opgelegde reactiekrachten te geven, ben ik hem eeuwig dankbaar. Hierdoor heb ik second opinion en komt deze misschien overeen met een van mijn antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Raoul

PS: Voor het oppervlakte moest de grootste mogelijkheid aangenomen worden. En het midden van krachten Fv moet in het midden van de ligger aangenomen worden.
Bijlagen
Praktijk opdracht mechanica hijskraan 2015
(41.24 KiB) 200 keer gedownload
Jan van de Velde
Moderator

Re: Hijskraanconstructie doorrekenen (Software pakket)

Opmerking moderator

Dit vakspecifieke probleem past beter in constructie- en sterkteleer, en is daarheen verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
boertje125

Is dit de complete opgave
zonder profielen of in ieder geval de onderlinge stijfheid verhoudingen valt er weinig te rekenen.
Oellie8

Traagheidsmoment:
Kolom AC = BD = 40000 cm^4
Ligger CD = 60000 cm^4
E-modules:
210000 N/mm^2

Met deze gegevens zou de opdracht gemaakt kunnen worden. Er worden verder geen profielen gegeven. 
Back2Basics

Wat is het leerdoel van de opdracht?
Ik gok erop dat het erop neer komt om de verschillen tussen (de uitkomsten van) de methodes te verklaren. Ben je daar al iets verder mee?
Oellie8

Het leerdoel is om te laten zien dat deze constructie op 3 manieren te berekenen is. De gegevens die hetzelfde moeten zijn (uit de 3 verschillende methodes) zijn, de bijbehorende reactie krachten van de punten A en B (horizontaal en verticaal), de inwendige momenten in punt C en D, en de doorbuiging van de kolom CD te berekenen. Het is juist de bedoeling dat met alle 3 de methodes dezelfde uitkomst wordt gegeven. Ik heb dus alle 3 methodes uitgewerkt maar kom overal een verschillende uitkomst uit.
Oellie8

Beste mensen,

Bij deze wil ik mededelen dat het mijzelf gelukt is. Ik ben erachter gekomen dat ik een formule verkeerd berekend had waardoor alle uitkomsten verkeerd waren. Nu kloppen 2 methodes met elkaar en ben ik nu bezig met de 3e methode nog op te lossen. Toch bedankt voor de interesse.

Met vriendelijk groet,
Raoul

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”