Ik probeer al tijdje er achter te komen waardoor de daglengte in juni en december maar 1 minuut verandert maar in maart en september 3 minuten (ongeveer dan dus).
Dat heeft dan te maken met het feit dat de aarde een soort sinusfunctie ondergaat waarbij de maxima en minima weinig varieert en nabij het nulpunt snel gaat. Enfin, dat is allemaal leuk verklaard zo, maar hoe kan ik dat beter begrijpen.
De aarde staat in Nederland dus in juni naar de zon toegekanteld, en de zon schijnt dan op de kreeftkeerkring. Als de aarde dan om zijn as draait dan blijkt dat de volgende zonsopkomst een minuutje later of eerder plaatsvindt (afhankelijk of het voor of na 21 juni is). Datzelfde geldt dan in december maar dan schijnt de zon dus op de steenbokskeerkring. Maar in de maanden maart en september is de volgende zonopkomst dus niet 1 minuut maar 3 minuten later of vroeger. Als de zon dan op de steenbokskeerkring staat, staat de zon in zekere zin niet toegekanteld naar of van de zon af.
Gezien bovenstaande stand van de aarde (tov de zon) vraag ik me dan af of die verschillen in tijden dan te wijten zijn aan het al of niet toe gekantelt zijn van de aarde naar de zon of dat het een heel andere oorzaak heeft?
Ps ik heb voor de eenvoud de daglengte verschillen even allemaal toegeschreven aan de verschillende zonsopkomsten en niet aan de zonsondergangen, hoewel dat in werkelijkheid natuurlijk vaak verdeeld blijkt te zijn. Ik weet niet of dat een cruciale vereenvoudiging is maar dan hoor ik dat wel.
Voor de eventuele data en tijden heb ik deze site gebruikt: http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/amsterdam?month=6