Naar aanleiding van dit topic vroeg ik me af wat voor soort kracht de normaalkracht is. Waarom zak je niet door een houten vloer als je erop staat? Is de normaalkracht elektromagnetisch of ontstaat hij door het uitsluitingsprincipe van Pauli? Het is een bekende vraag, maar ik kon niet zo gauw een eenvoudige uitleg vinden, en uiteindelijk is het ongetwijfeld lastige quantummechanica. Feynman gaf wel inzicht. Op dit moment denk ik er als volgt over:
Begin met het atoom voor te stellen als een mini-zonnestelsel, electromagnetisch zonder quantisatieregels. Het atoom bestaat uit een positieve kern omringd door een elektronenschil. De elektronen draaien in cirkelbanen om de kern. Zo een atoom zou samendrukbaar zijn, want hoe kleiner de straal van de baan des te lager de energie van de cirkelbaan. Samendrukken zou geen energie kosten maar energie opleveren (een lichtflits). Door een vloer van zulke atomen zou je heen zakken.
Het bohrmodel van het atoom is een eerste aanpassing, met een impulsmoment-quantisatieregel die het in elkaar zakken van atomen verhindert. De laagste orbitaal is de kleinste afmeting van het atoom; hogere orbitalen hebben een groter volume en het zijn hogere energietoestanden. Kleiner dan de laagste orbitaal kan niet. Het bohrmodel is achterhaald, maar de onzekerheidsrelatie van Heisenberg (OvH) levert ongeveer dezelfde straal op voor de laagste orbitaal. Daarom kun je zeggen dat de normaalkracht mede te danken is aan de OvH.
Het bohrmodel verbiedt niet dat alle elektronen van een atoom in de laagste orbitaal zitten; de OvH verbiedt het ook niet. Wat dat betreft zouden alle elementen van het periodieke systeem de afmeting van hun laagste orbitaal mogen hebben. Maar het uitsluitingsprincipe van Pauli (UvP) eist dat alle elektronen in verschillende quantumtoestanden zitten, daardoor zijn atomen van alle elementen behalve waterstof en helium groter dan hun laagste orbitaal. Daarom wordt op sommige websites gezegd dat de normaalkracht mede te danken is aan het UvP.
Feynman zei het zonder UvP (klik): why do we not fall through the floor? As we walk, our shoes with their masses of atoms push against the floor with its mass of atoms. In order to squash the atoms closer together, the electrons would be confined to a smaller space and, by the uncertainty principle, their momenta would have to be higher on the average, and that means high energy; the resistance to atomic compression is a quantum-mechanical effect and not a classical effect. Classically, we would expect that if we were to draw all the electrons and protons closer together, the energy would be reduced still further, and the best arrangement of positive and negative charges in classical physics is all on top of each other. This was well known in classical physics and was a puzzle because of the existence of the atom...