Ben al een tijdje aan het proberen om met een fiets dynamo een usb lader te maken om me mobiel op te laden tijdens het fietsen weet niet hoe en wat ik er voor nodig heb
Vast bedankt
Je moet dit wel goed lezen. Een fietsdynamo levert 6V als je er 500mA uit betrekt. Trek je minder stroom, dan loopt de spanning al snel op. Kan wel 30V worden in onbelaste toestand.Benm schreef: Een fietsdynamo levert normaliter nominaal 6V, 500 mA AC, en met de noodzakelijke verliezen in de gelijkrichter en 7805 laat dat erg weinig marge.
Dat werkt niet. Een fietsdynamo levert wisselspanning. Er moet dus altijd een gelijkrichter tussen.canton75 schreef: + en - van dynamo naar de + en - van de batterijen
Eentje waar je mee kan telefoneren.Benm schreef: Wat voor telefoon heb je?
Ik ga dan ook uit van een naafdynamo. Die geeft zo weinig weerstand dat je tijdens het fietsen niet merkt of hij aan of uit staat.jkien schreef: Met mijn fietsdynamo zou dat geen vakantiepretje zijn.
klazon schreef: Er zijn inderdaad commerciële opladers te koop. Maar ook die worden gevoed door de dynamo, en er kan dus niet meer uit komen dan wat de dynamo kan leveren.
En ze zijn meestal behoorlijk aan de prijs, veel meer dan wat een zelfbouw lader kost. Maar bij zelfbouw moet je wel enige kennis van elektronica hebben om te voorkomen dat je dingen opblaast.