Je verwacht het niet maar op de Nederlandse wiki site staat dat het ijzer(III)acetaat goed oplosbaar is in water. De meeste Engelstalige sites vertellen je dat het niet oplosbaar is maar ik kwam ook een site tegen waar het ijzer(II)acetaat als niet oplosbaar vermeld staat en het ijzer(III)acetaat wel.
Dit schept een beetje verwarring want wetenschap is niet de meeste stemmen gelden. Doch ik ga er ook vanuit zoals jij ook schrijft dat ijzer(II)acetaat wel en ijzer(III)acetaat niet oplosbaar is in water maar wel in ethanol.
Heb dan ook maar ijzer(II)citraat opgezocht omdat de oplosbaarheid ook niet in de tabel staat en dit is matig oplosbaar in water.
Nu is natuurlijk de vraag wat ik hier aan heb. Of ijzer beschikbaar is voor de plant is van verschillende factoren afhankelijk als ik het goed begrepen heb, zoals de pH van de (pot)grond, de pH van het gietwater en de aanwezigheid van ijzer in het substraat maar nog belangrijker is of het ijzer aanwezig is in een vorm die opgenomen kan worden door de plant.
Van ijzercitraat weet ik zeker dat het door de plant direct opgenomen wordt zowel de wortels als door bladvoeding. Bij acetaat twijfel ik hieraan omdat het neerslaat tenminste het ijzer(III)acetaat.
Nu had ik nog wat ijzercitraat (zelf gemaakt) staan en heb ik een lepeltje bij azijn (gewone huishoud) en een lepeltje in kraanwater gedaan en dit is wat er gebeurt.
Boven is azijn met lepeltje ijzercitraat en beneden ijzercitraat in kraanwater. Verder heb ik nog wat citroenzuur bij wijze van proef in de oplossing van acetaat gedaan en dan wordt de vloeistof helderder, okergroen. Die reactie gaat langzaam door want een paar minuten later was de oplossing nog helderder en een kwartier later is de helderheid van de oplossing bijna gelijk.
Dit vind ik wel interessant want dat zou kunnen betekenen dat een mengsel van azijn en citroenzuur effectiever is voor de opname van ijzer door de plant. Met een dik vraagteken natuurlijk want de reactie in de (substraat) grond is complex en mijn kennis hierover beperkt. Ik kan het in ieder geval eens uitproberen.