Roos Scarlet
Artikelen: 0

Gist, destillatie, engelse vertaalproblemen (whisky)

Hey mensen!

Ik ben een Japanologie-student die momenteel een 'paper' aan het schrijven is over whisky in Japan.

Ik ben hier op een Engels zinnetje gestoten dat zegt 'Suntory uses both distilling and brewer's ale yeast in order to create complexity of flavour'. Dat staat dus onder het rubriekje fermentation. 

Mijn probleem ligt bij 'distilling and brewer's ale yeast'. Gaat dit over twee soorten gist? Zoja, welke? Of staat er dat destillatie én brewer's ale yeast belangrijk zijn voor de complexiteit van de smaak. En zou het juist zijn brewer's ale yeast te vertalen als biergist? 

Alleszinds bedankt als jullie mij kunnen helpen! 
gast031

Re: Gist, destillatie, engelse vertaalproblemen (whisky)

Brewer's yeast is biergist en ale yeast is een ander soort gist. 

Het lijkt me niet logisch dat hiermee het destilleren/distilleren bedoeld wordt maar wel biergist en "ale" gist. Destilleren is immers sowieso van toepassing. 

Maar wat staat in de tekst voorafgaande aan deze omdat men namelijk ergens naar verwijst men doet het namelijk anders en gebruikt beide?
Benm

Lastig te vertalen denk ik. Als ik het zo lees gebruiken ze 2 verschillende gisten tegelijk. Je zou het biergist en brouwersgist kunnen noemen, al zijn dat eigen wel synoniemen. 

Het komt omdat het lastig is: al die gisten zijn denk ik 'Saccharomyces cerevisiae' varianten. De naam doet vermoeden dat het specifiek voor bier is, maar deze gisten worden ook gebruikt voor wijn en zaken die nog gedestilleerd worden. Sterker nog, gisten van deze familie worden ook gebruikt bij het bakken van brood. 

Die gisten zijn wel verschillend, maar allemaal cultivars van dezelfde familie. 
Victory through technology
ArcherBarry
Moderator

Het grootste geheim van een bierbrouwer Is de stam gist welke hij gebruikt.