Alhoewel mijn eigen antwoord nog niet volledig bevredigend is, komt mijn huidige opvatting neer op het volgende:
Tijd is de verandering van ruimte, en gaat momenteel met een snelheid van 73 km/s ... deze verandering van ruimte is nodig om niet alles op het zelfde moment te laten plaatsvinden, ofwel is de reden dat alles niet op hetzelfde moment plaats vindt (vooral dit laatste frustreert me enorm, want het is een cirkel redenatie).
Het is bv. ook een reden dat voor zwarte gaten de tijd niet stil staat, via groei en krimp vindt er verandering plaats, verandering is causaal, en causaliteit is tijdsgebonden, en dus ondervinden zwarte gaten tijd... en daarmee staat de tijd voor een zwart gat dus ook niet stil, en daarmee dus IN een zwarte gat mogelijk ook niet; ik weet dat dit in tegenspraak is met huidige opvattingen, maar tja...
Tijd is niet ruimte ! Ja we kunnen middels de snelheid van het licht en de afstand beredeneren dat wat we met telescopen waarnemen daar lokaal het verre verleden is, maar er is daar ook een 'nu'. Of anders gesteld, we mogen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat er daar een 'nu' is, niet in de laatste plaats omdat er ook een verleden was, net als hier; we via onze voorouders weten dat er al 1000en jaren sterren aan de hemel staan, etc ... Omdat ruimte en tijd middels de snelheid van licht aan elkaar verbonden zijn, is onze perceptie ervan dat het (via snelheid) met tijd vandoen heeft. Maar dat is mijnsinziens niet het geval, en wordt tevens bewezen door kwantumverstrengeling. Immers, kwantum verstrengeling voldoet aan een causaal verband, je meet de ene, je meet de ander, ze zijn verstrengeld zoals je dat vooraf had opgezet. Meet een = Resultaat de ander, causaal in orde, gaat sneller dan het licht, geen probleem, want ruimte is niet gelijk aan tijd.
Vandaar, tijd is de verandering van ruimte, en de tijd gaat met zo'n 73 km/s vooruit, en de tijd gaat momenteel overal met die snelheid vooruit (mogelijker wijs ging de tijd in het verleden langzamer, en of het in de toekomst sneller zal gaan is (zo ik onlangs hier vernomen heb) nog even afhankelijk van de interpretaties, juistheid en geldigheid van diverse modellen.
*!* Als laatste nog een argument waarom de tijd wel overal vooruit moet gaan middels een verandering in de ruimte. Dit omdat anders alles volledig cyclisch zou zijn, immers zou de aarde rond de zon roteren en zou alles ieder jaar hetzelfde gebeuren, nu is dat al niet zo omdat de aarde met zon om de melkweg draait, maar daar treedt dan hetzelfde op. Want als tijd = ruimte, dan kom je vanzelf in dezelfde ruimte terecht en dus in dezelfde tijd, en dat is nogal vreemd ... maar als de ruimte verandert dan vindt altijd alles op een andere plek plaats, ofwel 'op een andere tijd', ondanks dat dit laatste dan onze invulling/ interpretatie/ opvatting is ... zoiets als Mass can't occupy the same space at the same time.
*!!* en Ja, ik weet het, lang niet op alle punten voldoend, en misschien is alles wel in hoge mate cyclisch om verandering te bewerkstelligen, omdat er dan iets anders gebeurd in dezelfde ruimte en tijd ... maar het is het beste dat ik tot nog toe heb kunnen beredeneren. Wel vreemd blijft dat als de werkelijke tijd inderdaad met 73km/s gaat, en licht vele malen sneller, dat we dan de toekomst zouden moeten kunnen zien ?!? Tegelijkertijd, maakt het wel duidelijk waarom we dingen 'instantaan' kunnen waarnemen op afstand, zolang die afstand beperkt is, immers zou licht niet sneller gaan dan de werkelijke tijd, dan zou je dat soort zaken echt later zien...
Maar goed, ben benieuwd wat jullie denken van mijn invulling...