Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Patrick Zieverink
Artikelen: 0

Vermogen meten

Hallo allen,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik moet het vermogen van een zonnepaneeltje meten, helaas meet mijn meter slechts tot 10 Volt. Ik moet nu bepalen wat de interne weerstand is maar ik kom er niet uit. ik heb al geprobeerd met 27,5 Ohm en met 200000 Ohm, toch bleef het zonnepaneeltje op 10 Volt staan. Wat moet ik doen?!
Alvast erg bedankt voor uw deelname!
klazon
Pluimdrager

Re: Vermogen meten

Het vermogen dat een zonnepaneel afgeeft is afhankelijk van de belasting. Als je er alleen maar een spanningsmeter aan hangt, dan heb je spanning, maar geen stroom en dus geen vermogen. Als je hem kortsluit, dan gaat er stroom lopen, maar er is geen spanning meer, dus ook geen vermogen.
Hang er verschillende (vermogens)weerstanden aan en meet steeds de spanning. De stroom kan je berekenen omdat je de weerstandswaarde weet.
Zet in een diagram de gemeten waarden uit en trek daar een lijn door. Ergens is er een optimum, een punt waar het product van spanning en stroom maximaal is.
Olof Bosma
Moderator

De inwendige weerstand van het zonnepaneel is sterk afhankelijk van de belasting.
Wanneer je te weinig stroom uit het paneel trekt is het zeer laagohmig. Dat heb je gezien met je twee weerstanden.
Wanneer je te veel stroom zou willen trekken verandert het paneel in een stroombron en wordt heel hoogohmig; de spanning neemt snel af.
De optimale belasting waarbij het meeste vermogen wordt afgegeven zit op het punt waarbij het paneel net hoogohmig wordt; ongeveer bij 90% van de openspanning. De optimale belastingweerstand waarbij dit wordt bereikt ligt echter ook niet vast; die is weer afhankelijk van de lichtinval. In de praktijk worden daarom actieve power trackers toegepast. Die belasten het paneel zo dat het net hoogohmig wordt en dus maximaal vermogen afgeeft. Bij verandering van de lichtinval past zo'n tracker zijn belasting weer aan.
Dus verhoog de belasting steeds verder totdat de spanning ca. 10% is gedaald. Eventueel kun je door het paneel wat weg te draaien zien of je al in de buurt van dat punt komt.
dat wel natuurlijk
WillemB

Meet je meter nu tot 10 Volt, of meet je meter steeds 10 Volt aan de zonnepaneel..?
Want als de meter tot 10 Volt kan meten dan kan je niet zeker weten of het paneel 10 Volt afgeeft,
wellicht is het meer, .. en kan de meter dat niet aangeven.

Je kan het meet bereik van je meter vergroten door er een spanningsdeler voor te maken
van 1 op 10 met een paar weerstanden. Dan kan je tot 100 Volt meten.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
HansH

zoek eens op internet op maximum PowerPoint tracking.
een zonnepaneel kan elke spanning maken tussen 0 en de open klemspanning. De open klemspanning is afhankelijk van het aantal cellen in serie. elke cel levert ca 0.6V open spanning. daarbij hoort bij elke spanning een stroom die er dan gaat lopen. vermogen is spanning x stroom. ergens iets onder de open klemspanning is het product van spanning en stroom maximaal. dat is het maximum PowerPoint. bij spanning=0 is de stroom maximaal, maar vermogen is 0. bij open klemspanning is de spanning maximaal, maar de stroom=0 dus vermogen ook 0 dat punt heb je misschien gemeten. je kunt dus een spanning op het zonnepeneel zetten en de stroom meten en dan de curve spanning tegen stroom tekenen.  
Benm

Ik zou beginnen met een meter te gebruiken die hogere spanningen kan meten, iedere gangbare multimeter volstaat. 

Je kan soms wel een inschatting maken van de te verwachten spanning: Als je goed naar het paneel kijkt kun je vaak wel losse 'cellen' zien. Per stuk leveren die ongeveer 0.5 volt (onbelast) op, en normaliter staan ze allemaal in serie. 36 of 32 cellen in serie is vrij gangbaar voor panelen die je op het dak legt, onbelast zal daar in de zon pakweg 20 volt uit komen. 
Victory through technology
Patrick Zieverink

Hartelijk dank voor de hulp!! Ik ben op dit moment aan het meten. Ik zie dat er een verschil is en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Mede door jullie hulp kan ik de proef nu uitvoeren! Echt bedankt!

Terug naar “Natuurkunde”