Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Royvdgriend
Artikelen: 0

Zelf luchtbuks maken

Hallo iedereen ik probeer zelf een luchtbuks te maken die met een 6mm buis (70cm) zo rendabel mogelijk schiet. Ik gebruik hiervoor 6mm stalen ballen van ongeveer 1 gram.

Ik heb een brandblusser van 1 liter waar ik 10 bar op zet. Hiermee kan ik telkens de 2e ruimte vullen. Hoe groter de 2e ruimte hoe harder ik schiet (niet te groot natuurlijk 40ml max), maar hoe eerder mijn tank om bij te vullen leeg is.

Ik heb een tijd terug al een keer een berekening gehad maar ik kom er niet uit.

Ik heb een buis van 6mm (70cm lang) en kogels van 6mm van 1gram. Nu kan ik de 3 volgende inhoudsmaten gebruiken om te schieten, die ik dan telkens bijvul met een 1liter fles van 10bar.

-40ml

-20ml

-10ml

Welke heeft de beste verhouding kwa afstand in een rechte lijn die de kogel haalt en hoeveel keer ik de kamer kan vullen (met 1liter fles 10 bar)
Royvdgriend

Re: Zelf luchtbuks maken

Weet iemand of je bepaalde overdruk ventielen hebt zodat ik bijvoorbeeld 15 bar loslaat in een buis doormiddel van een hendel waarbij dat ventiel alle druk boven de 10 bar doorlaat en daarna niet meer. Hierdoor zou ik zuiniger met mijn lucht om moeten gaan denk ik.
Weet iemand hoeveel joule mijn tank overbrengt aan mijn kogeltje met:

Een tank van 25ml waar 10 bar in word gepompt. Een buis (loop) van 6mm dik en 80cm lang
Benm

Re: Zelf luchtbuks maken

Het is een interessantie kwestie, en mogelijk is het antwoord dat je naarmate de druk daalt je een hoger volume in de 2e kamer moet gebruiken. 

Zo kom je in ieder geval op een redelijk constante snelheid tussen de schoten uit. 

Je hebt 'ventielen' die een bepaalde druk laten uitstromen, die worden meestal regulators genoemd. Je vindt deze aan gastanks maar bijvoorbeeld ook aan duiktanks. Bij een duiktank heb je er twee: eentje aan de hoofdtank die van ~200 bar terugregelt tot tientallen bars, en dan nog eentje waar je daadwerkelijk uit ademt. Die eerste regulator zou hier mogelijk best geschikt zijn. 

jkien schreef:

Opmerking moderator

Topic heropend. Houd er rekening mee dat het bouwsel een vergunningsplichtig wapen zou kunnen zijn.

In nederland niet, luchtdrukwapens mag je bezitten en op eigen terrein gebruiken. Of het een klein handbuksje is of een luchtkanon dat bowlingballen met mach 4 afschiet maakt juridisch geen verschil (al heb je in het laatste geval wel heel veel eigen terrein nodig). 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”