Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Mike1997
Artikelen: 0

Lambda

Beste medeforumleden,

Ik ben een MBO-student, en heb als 'project' voor mijn stage de opdracht gekregen hoe ik ervoor kan zorgen dat de lambda (thermisch geleidingsvermogen) in de controlemonsters constant kan blijven. Ondertussen denk ik dat de temperatuur (die wel geconditioneerd is) en de luchtvochtigheid de enige factoren zouden kunnen zijn.
Of zijn er mensen die het hier niet mee eens zijn of andere omstandigheden kunnen bedenken, laat het me dan weten!

Alvast bedankt voor de moeite!

Mike
Pinokkio
Pluimdrager

Re: Lambda

.... hoe ik ervoor kan zorgen dat de lambda (thermisch geleidingsvermogen) in de controlemonsters constant kan blijven.
Met zo'n vage probleemstelling kan niemand iets.
Mike1997

OK ik zal het beter proberen uit te leggen.

Bij ons op het bedrijf staat een machine die de lambda meet (thermisch geleidingscoëfficiënt) van onze EPS platen. Iedere ochtend wordt er een controlemonster gemeten. De resultaten hiervan schommelen te erg. Daarom willen ze weten of er enige mogelijkheid is om de waardes constanter te krijgen. De controlemonsters liggen gewoon naast de machine, maar worden in de machine wel geconditioneerd. Mijn veronderstelling is dat de luchtvochtigheid hier een rol in kan spelen, maar weten jullie toevallig nog andere (mogelijke) factoren die een rol kunnen spelen?
Pinokkio
Pluimdrager

Ik kan me niet voorstellen dat de luchtvochtigheid zo'n sterke invloed heeft dat daardoor de λ van EPS van dag tot dag sterk varieert. Ik vraag me zelfs af of de luchtvochtigheid überhaupt een meetbare invloed op λ heeft, want EPS is immers volkomen apolair.

De meest logische verklaring lijkt me dat de metingen gewoon niet deugen.

Iedere ochtend wordt er een controlemonster gemeten.
Wat is de zin daarvan?