Goede dag allen,
Deze vraag over een elektrotechnisch schema even bij de wiskunde gedaan gezien het door een ervaren wiskundige waarschijnlijk beter op te lossen is dan een elektrotechneut.
Ik heb een stroomschema van 15 spanningscontacten. Tussen elk paar van deze contacten (punten) zit een weerstand. (15-14/2=105 weerstanden) Door elke weerstand loopt een stroom (105 stromen).
Ik wil zo goed mogelijk dit systeem in kaart brengen. Hiervoor gebruik ik de wetten van Ohm en Kirchoff:
met 105 weerstanden en stromen: 105x wet van ohm
met 15 spanningspunten: 15x stromenwet van kirchoff
Nu is er ook nog de spanningwet van kirchoff. Deze stelt dat voor elke kring die te tekenen is binnen een stroomschema de som van de spanningen gelijk is aan 0. De vraag is hoeveel van deze kringen zijn er? Hierbij moet worden opgelet dat je soms 2 kringen in elkaar kunt uitdrukken, en het gaat om unieke kringen.
Als ik de boel op papier teken kom ik bij minder spanningscontacten als volgd uit (tekeningen in bijlage):
3 contacten - 1 loop
4 contacten - 3 loops
5 contacten - 6 loops
6 contacten - 10 loops
Veel verder wordt het niet echt meer tekenbaar. Voor zover ik kan zien lijkt het een reeks te vormen van driehoeksgetallen. Bij het tekenen valt mij ook op dat de kringen bestaan uit driehoeken. Maar ik kan niet echt een goede afleiding/beargumentatie vinden dat dit daadwerkelijk een driehoekgetallen reeks vormt. Kan iemand hier verduidelijking in brengen?
Alvast bedankt!