Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
el toro cuatro
Artikelen: 0

de 4e dimensie tijd en snelheid

als je vier dimensies gebruikt dan moet je lengte*breedte*diepte*nog iets. ik denk dat de snelheid moet zijn dan doe je lengte*breedte*diepte*de snelheid. en dan per 10 seconde of per seconde want je hebt een miliseconde de basismaat is meter gram dus zou het per 10 seconde moeten zijn en dat zou dan moeten betekenen dat de vierde dimensie tijd is maar dat je het keer de snelheid moet doen.
mathfreak
Pluimdrager

Re: de 4e dimensie tijd en snelheid

el toro cuatro schreef: als je vier dimensies gebruikt dan moet je lengte*breedte*diepte*nog iets doen.
Als je de vierde dimensie qua eenheid gelijk wilt stellen aan de drie ruimtelijke dimensies dien je de tijd met de lichtsnelheid te vermenigvuldigen. 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
el toro cuatro

dat snap ik niet bedoel  je daar de tijd van hoelaat het is of...
mathfreak
Pluimdrager

In de speciale relativiteitstheorie worden ruimte en tijd niet meer als losstaande zaken beschouwd zoals in de klassieke mechanica volgens Newton, maar vormen ze een nieuw geheel dat men de vierdimensionale ruimtetijd noemt. Als x, y, z en t coördinaten zijn van een gegeven coördinatenstelsel en x', y', z' en t' coördinaten zijn van een ander gegeven coördinatenstelsel, dan moet gelden dat x2+y2+z2 = c2·t2 en  x'2+y'2+ z'2 = c2· t'2, waarbij c de lichtsnelheid voorstelt. Omdat c de eenheid m/s heeft en tijd de eenheid s zien we dus dat de tijd maal de lichtsnelheid dezelfde eenheid heeft als de overige 3 ruimtecoördinaten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
tempelier

el toro cuatro schreef: als je vier dimensies gebruikt dan moet je lengte*breedte*diepte*nog iets. ik denk dat de snelheid moet zijn dan doe je lengte*breedte*diepte*de snelheid. en dan per 10 seconde of per seconde want je hebt een miliseconde de basismaat is meter gram dus zou het per 10 seconde moeten zijn en dat zou dan moeten betekenen dat de vierde dimensie tijd is maar dat je het keer de snelheid moet doen.
Lengte breedte en diepte/hoogte zijn geen dimensies.
Dit is een hardnekkig misverstand.

Men kan aan een ruimte een getal toevoegen n dat het aantal onafhankelijke richtingen aan geeft.
Dat getal n noemen de dimensie van die ruimte.

Ongelukkigerwijs bestaat er nog en tweede begrip dimensie dat is wat men aan bijvoorbeeld snelheid toevoegt daarom staat er [m/s] achter.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
el toro cuatro

als ik dan een vierkant van 2 meter hebt en het gaat 10000 m/s hoeveel mheb je dan
tempelier

el toro cuatro schreef: als ik dan een vierkant van 2 meter hebt en het gaat 10000 m/s hoeveel mheb je dan
0
el toro cuatro

dat snap ik niet
tempelier

el toro cuatro schreef: dat snap ik niet
Neem een blok/balk de inhoud is dan z1*z2*z3. (z zijn de lengten van de zijden)

Maar is z3=0 dan heb je slecht een rechthoek.

De inhoud van die rechthoek wordt dan z1*z2*0=0
el toro cuatro

kan iemand bevestigen dat als iets maar in de tweede dimensie en je in de derde dimensie rekent dat het dan  0 is. dat betekent dus dat dat vierkant zie mijn eerste vraag dat dat 0 is want het bevind zich in de derde demensie
el toro cuatro

en niet in de vierde
physicalattraction
Moderator

Opmerking moderator

Deze topic heeft geen wetenschappelijke toegevoegde waarde en gaat daarom op slot.

Terug naar “Natuurkunde”