Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
lamaeetbrood
Artikelen: 0

Hulp nodig met besparing Isolatiewaarden

Hallo,

Ik loop stage bij een bedrijf en loop tegen een probleem aan.
Ik moet weten hoeveel energie er bespaard kan worden (in m3gas) als de isolatiewaarde van zo'n 0,4 naar 3,5 wordt gebracht. Jammer genoeg zijn er niet veel bouwgegevens beschikbaar. Maar gelukkig hoeft het ook niet heel erg exact. Als iemand een idee heeft hoeveel mgas dit ongeveer zou besparen zou dat mij enorm helpen. 
Het betreft trouwens een gymzaal en dit gaat zowel over de muren als het dak. 

Alvast bedankt.
klazon
Pluimdrager

Re: Hulp nodig met besparing Isolatiewaarden

Heeft die gymzaal geen ramen? Als je er aan gaat rekenen kom je er achter dat het warmteverlies per vierkante meter het grootst is bij glas, zelfs als dat dubbelglas is.
Hoe heb je trouwens bepaald dat de isolatiewaarde van 0,4 naar 3,5 stijgt? En hoe kan het dat het voor muren en dak dezelfde stijging is?
lamaeetbrood

Het heeft wel ramen, maar dat heb ik al helemaal berekend. 
Die stijging zijn gegevens die ik heb gekregen van de man die de gymzalen onderhoudt. Geen idee waarom die stijgingen hetzelfde zijn. 
Pinokkio
Pluimdrager

En je hebt ook nog de vloer die waarschijnlijk nauwelijks geisoleerd is. En koudebruggen van de muren die de grond in gaan. En ventilatie.

Maar goed, als de zaal een grote ongeventileerde doos zou zijn waarvan door extra isolatie de R-waarde van alle wanden (dus ook de bodem/vloer) van 0,4 naar 3.5 m2.k/W zou zijn gestegen, dan zou in theorie het warmteverlies van de doos met een factor 3,5/0,4 = 8,8 afgenomen zijn.

Het gasverbruik zou dan dus in de nieuwe situatie (met R = 3,5) met 89 % gedaald zijn t.o.v. de oude situatie (met R = 0,4).

In werkelijkheid zal de gasbesparing minder zijn dan 89 % door eerder genoemde factoren, maar niettemin aanzienlijk.
klazon
Pluimdrager

Dan zou ik maar beginnen met uitzoeken wat de situatie nu is en wat ze denken te veranderen. En dan maar rekenen.

Als het echt zo is dat over de hele omvang de isolatiewaarde toeneemt van 0,4 naar 3,5 dan is het rekensommetje makkelijk. De isolatiewaarde wordt bijna 9 keer zo goed, dus het energieverbruik wordt 11% van wat het was. Maar ik geloof er niks van dat het zo eenvoudig ligt. Daar komt meer bij kijken.
lamaeetbrood

Dankjewel :-) 

Klopt. De vloer heb ik ook al aangekaart in mijn rapport, maar ze zeiden dat ze de vloer waarschijnlijk niet gaan doen, want dat zou te veel kosten. aangezien die bovenlaag er dan helemaal af moet eerst. 
Pinokkio
Pluimdrager

Dus die theoretisch maximale gasbesparing van 89 % duikt dan al naar ~ 65 %.

En in het echt gaat daar nog wat af doordat ramen en deuren nooit een R = 3,5 kunnen krijgen, er koudebruggen zullen zijn, en er geventileerd wordt.
Besparing uiteindelijk misschien nog ~ 50 % ?
klazon
Pluimdrager

Kortom, gedetailleerd gaan rekenen. Dus: hoe zijn de muren gebouwd, wat voor isolatie zit er tussen of er tegen, en wat wordt het? En bedenk dat de muur zelf ook al een bepaalde isolatiewaarde heeft. Dus ze kunnen eventuele spouwisolatie met R=0,4  wel vervangen door R=3,5, maar dat geeft geen verbetering van 8,8 keer.
Hetzelfde doe je voor het dak, en ook voor de ramen en de vloer.

Terug naar “Natuurkunde”