Ik heb mij altijd een paar dingen afgevraagd met dit raadseltje.
1) is de toevoeging van een 9 a 10ml melk significant genoeg om echt de temperatuur dusdanig te beïnvloeden dat de koffie/thee na een 15 min proefbaar warmer en ook beter genietbaar is?
Als ik even de gouden formule Q=m.c
p.ΔT er bij pak dan kom ik op de volgende schatting
als ik het even snel schat dat 10ml melk (inhoud kuipje), (vetvrije droge stof van 20% en 12% vet met c
p (gemiddeld)0,68*4,18+0,32*1,9=3,45 kJ/kgK en een T
0 heeft van 7
oC slechts bij een dosage aan 190ml koffie van 75
oC ( dus een 5% dosage met een c
p4,0 kJ/kgK geschat daar het droge stof gehalte van koffie <5% is)
Ofwel snel uitgerekend 0,0075kg* 3,45kJ/kgK *68K = 1,76kJ aan energie nodig om de melk op te warmen naar 75
oC daar het afkoelen van 190ml koffie met 1
oC een 0,76kJ kost. Ofwel het toevoegen van (koelkast) melk geeft een temperatuurdaling at T=0 van slechts 2K
Als je omreken naar een koffie temperatuur van 50
oC dan kom ik uit op de komende berekening:
0,0075kg * 3,45kJ/kgK * 43K = 1,11kJ voor de melk, ofwel een temperatuurdaling van een grove 1,5K
In andere woorden, leuk rekensommetje maar volgens mij sensorriek totaal niet waarneembaar bij een al lauwe bak koffie/thee.
2) in hoeverre is deze rekensom significant ten opzichte van het verlies aan warmte (naar de omgeving) en de te consumeren temperatuur? koffie <60
oC gaat bij mij de gootsteen in.
p.s. bovenstaande rekensom even op een kladje gemaakt dus excuus als ik een rekenfoutje heb gemaakt
p.p.s. het beste is natuurlijk om helemaal geen melk toe te voegen, de koffie of thee puur nemen geeft en de minste afkoeling en de beste smaakbeleving
p.p.p.s. Bij het toevoegen van de melk stijgt de hoeveelheid droge stof in de koffie/thee en wordt de c
p dus kleiner waar koolhydraten (8% van de melk) c
p 1,55kj/kgK, eiwitten en vetten een c
p van 2,0 kJ/kgK hebben. Dus hoe langer die er in zitten hoe sneller de temperatuurdaling zal gaan over de tijd gezien de gemiddelde c
pvan de koffie/thee lager is (mijn schatting ongeveer 0,6%) dan zonder de melk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates