Laat je docent dan maar uitleggen waarom die 103 dB fout zou zijn. Daar wordt hij per slot van rekening voor betaald. Het is mogelijk dat hij 106 dB zou willen horen, volgens een berekening zoals Professor Puntje voorstelde, dwz middels gecorrelleerde bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen_van_geluidniveaus#Gecorreleerde_bronnen
dan nóg geldt die 106 dB alleen op punten in de ruimte rond de bronnen met een maximale constructieve interferentie, en geldt op andere punten, met een maximale destructieve interferentie, zelfs een toename van 0 dB . Gemiddeld in de ruimte rond de bronnen dus toch weer een toename van 3 dB. Voeg daarbij dat ik niet zou weten hoe ik twee drilboren exact in fase zou moeten laten drillen, en ik zou werkelijk niet weten wat er fout zou zijn aan 3 dB als antwoord op zo'n simpel gestelde vraag als
Wiskundeisloveislife schreef:
Als 1 drillboor een geluidsdruk van 100dB geeft, hoeveel dB geven 2 drilboren dan?
Overigens is de term geluids
DRUK in het algemeen niet gegeven in de eenheid dB , maar in W/m². Met de vraag zo gesteld zie ik geen enkele reden om diep de akoestische theorie in te gaan duiken.