voor mijn eindwerk graduaat biochemie wil ik een schimmel identificeren die groeit op de buitenzijde en de omgeving van een brouwinstallatie.
daar we weinig gezien hebben over schimmels leek dit een kans om me hierin te verdiepen.
Nu heb ik al enkele dagen zitten zoeken en vind ik zeer weinig info over hoe schimmels systematisch kunnen geidentificeerd worden, op 2 boeken na:
food and indoor fungi (nergens meer te vinden, niet als electronische versie beschikbaar, blijkbaar geen openbare belgische bibliotheek die dit heeft)
fungal biodiversity (gevonden, nog te lezen)
er zullen er wel meer zijn maar ik vind ze niet.
een bijkomend probleem is de praktische beperkingen van het labo op school waardoor er enkel behoorlijk eenvoudige proeven kunnen uitgevoerd worden.
dus vroeg ik me af of iemand bronnen heeft waarmee ik op weg kan?
verder had ik zelf een idee van een systematische aanpak, namelijk taxonomie aflopen: stam->klasse->orde->familie->geslacht->soort
hiervoor dacht ik:
staal nemen, verdunningsreeks aanmaken en groeien op medium met antibiotica om enkel schimmel te verkrijgen
onder microscoop leggen en visueel stam en mogelijks orde bepalen,
vanaf daar verder identificeren dmv selectieve media en eenvoudige proeven.
dus vroeg ik me ook af of iemand info heeft over dergelijke eenvoudige proeven? is er zoiets als een API (en dan vooral met identificatie gids) voor schimmels?
alle andere nuttige info en opmerkingen zijn zeker ook welkom?