Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Louw
Artikelen: 0

Frequentie wisselspanning

Hallo,

Een deel van de omschrijving van een practicum (proef van Melde) dat ik moet maken voor school gaat als volgt:

"(...) Het koord wordt in trilling gebracht door een metalen plaatje waaraan de draad is bevestigd. Het plaatje trilt doordat een daaronder geplaatste spoel, welke is voorzien van een ijzerkern, is aangesloten op een wisselspanning (met een frequentie van 50 Hz). Het plaatje wordt hierdoor periodiek aangetrokken. (...)"

Vervolgens luidt een opdracht als volgt:
"Leg uit waarom de waarde van f 100 Hz is."

Ik denk dat het antwoord van deze opdracht iets te maken heeft met het feit dat de spoel op een wisselspanning is aangesloten (er is zowel een positieve als een negatieve spanning van 230 V effectief (sinusvormig)). De netspanning in Nederland is 50 Hz.

Kan iemand mij specifiek uitleggen waarom het metalen plaatje met een frequentie van 100 Hz trilt?

klazon
Pluimdrager

Re: Frequentie wisselspanning

Aangezien het een schoolvraag is (die in de verkeerde rubriek staat) mag je eerst zelf proberen een verklaring te vinden.
Louw

Re: Frequentie wisselspanning

Bedankt voor je antwoord klazon.

Ik moet zeggen dat ik sinds een paar uur op dit forum aangemeld ben. Vandaar dat ik niet wist dat deze vraag in de verkeerde rubriek staat.

Daarnaast ben ik al zeer lang bezig geweest een antwoord te vinden. Uit een exact antwoord kom ik helaas niet. Vandaar dat ik deze hulp inschakel.

Maar, ik zal deze vraag plaatsen in de juiste rubriek.

Terug naar “Natuurkunde”