In beta-wetenschappen en technische beroepen is wiskunde-kennis belangrijk. Sla maar eens wat technische boeken open. Om de achtergrond van de meeste formules te begrijpen moet men bekend zijn met wiskunde want anders snapt men de afleiding ervan niet.
In mijn ervaring is het vooral belangrijk
dat men een differentiaalvergelijking kan opstellen, en vervorlgens oplossen door integratie. Ik heb dat pas nog in een topic hier gedemonstreerd:
https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/202904-vertraging-berekenen-binnen-een-gewicht-tijdens-doseren/
en ook in dit recente topic
https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/202931-opwarming-door-omgevingstemperatuur/ waar de Afkoelingswet van Newton een rol speelde, is de basis daarvan de oplossing wederom een differentiaalvergelijking opstellen en oplossen. Zie vooral daar genoemde topic over warmteverlies boiler.
Er zijn een gigantisch aantal problemen in alle mogelijke technische vakgebieden en wetenschappen die een oplossing bereiken d.m.v. differentiaalvergelijking en integreren.
Maar zelfs als men later nooit wiskunde zou hoeven gebruiken leidt het beoefenen ervan op school ertoe dat men
abstracte problemen leert oplossen. Het bevordert het
analytische denkvermogen. Men wordt een ander mens en dat heeft voordelen in vele beroepen ook al kan men dat niet quantificeren.
Omdat er tegenwoordig software beschikbaar is voor bijna alles denken vele jonge mensen dat echte wiskunde- of zelfs vakkennis niet meer belangrijk is, en men alleen maar de ins and outs van zo veel mogelijk software hoeft te kennen. Hoog opgeleide pas afgestudeerden zitten als kippen zonder koppen op toetsenborden te rammelen zonder nog echt te begrijpen waar ze mee bezig zijn. Converged solution, no warnings, no errors zegt de software, dus dan zal het wel correct zijn, toch?
Last but not least: wiskunde in het onderwijs zorgt ervoor dat het kaf van het koren wordt gescheiden. En gezien de kwaliteit van de pas afgestudeerden mag wat mij betreft de lat nog wel wat hoger. Met veredelde secretaresses valt in de praktijk weinig te beginnen.