dochtervanelectricie
Artikelen: 0

Hotelschakeling met orientatielampje aansluiten

Goedemorgen,

Ik wilde bij mijn ouders een lichtschakelaar aansluiten met orientatielampje. Dit lampje moet dus gaan branden als de lamp uit is.
De schakelaar zit op de slaapkamer waar ook een koordje boven het bed hangt waarmee ze het licht kunnen bedienen.
Als ze nu het licht aandoen via de schakelaar met orientatielampje op de muur dan gaat het orientatielampje uit wat goed is, als ze vervolgens het licht uitdoen met het koordje boven het bed gaat het orientatielampje uit, dus tot zover ook nog ok. Maar als ze nu het licht weer aandoen met de schakelaar met orientatielampje op de muur, gaat het orientatielampje aan en brand deze dus als het licht aan is wat niet zou moeten.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

De schakelaar heb ik aangesloten op twee zwarte draden en 1 bruine.

Dank jullie wel
Dochter van een electricien die het helaas zelf niet meer kan
Back2Basics

Re: Hotelschakeling met orientatielampje aansluiten

Zoek eens via google naar "hotelschakeling orientatielampje". Dan klik je op "Afbeeldingen".
Benm

Zoveel duidelijker wordt het daar niet op... 

Maar wat is precies het probleem? Je kunt het net zo goed zo bedraden dat het orientatielampje altijd brandt, het stroomverbruik van zo'n neonlampje is verwaarloosbaar klein (centen per jaar). 
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Hier zo'n hotelschakeling met de vier mogelijke combinaties van schakelaarstanden. Als je het oriëntatielampje tussen de twee zwarte draden aansluit, dan zal het alleen branden als er een stroompje door het oriëntatielampje loopt via de gewone lamp. De gewone lamp krijgt via het oriëntatielampje zo weinig stroom dat hij niet brandt. Dan krijg je wat je wilt:

Van boven naar onder:
SK lamp aan, oriëntatielampje uit
SK lamp uit, oriëntatielampje aan
SK lamp uit, oriëntatielampje aan
SK lamp aan, oriëntatielampje uit

Image1
Image1 845 keer bekeken
Benm

Dat klopt, maar ik zou het eerlijkgezegd afraden als je gebruik maakt van spaar of ledlampen. 

Bij een gloeilamp is het geen enkel probleem om dat beetje lekstroom door de lamp te sturen, maar sommige zuinigere lampen hebben de nare eigenschap om dit minieme beetje stroom op te slaan achter een gelijkrichter waardoor ze incidenteel een lichtflitsje geven. 

Niet alle lampen doen dat, maar zeker vroege spaarlampen zijn notoir in dat gedrag: als je de schakelaar uit zet produceren ze soms een klein flitsje licht als gevolg van de stroom die door de capaciteit van de open schakelaar kan lopen. 

Nieuwe lampen hebben meestal wel enig mechanisme ingebouwd waardoor ze bij kleine lekstromen niet oplichten. Dat mechanisme is in de regel overigens weinig meer dan een weerstand die laag genoeg is om een gangbare lekstroom te dissiperen zonder dat de lamp aan flitst. Probleem hiermee is mogelijk dat zo'n neonlampje zoveel lekstroom oplevert dat de lamp alsnog gaat flitsen - gevaarlijk is het niet, wel extreem irritant. 
Victory through technology
dochtervanelectricie

hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties, ik ga er eens mee aan de slag.

Groeten

Terug naar “Elektrotechniek”