Kevin328605
Artikelen: 0

Elektrotherapie

Beste,

Ik heb morgen examen over basisneurowetenschappen en een onderdeel hiervan gaat over elektrotherapie.
Er zijn een aantal begrippen die voor mij niet duidelijk zijn...
Hopelijk kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid in geven...

We moeten vooral een IT-curve kunnen interpreteren... (stroomsterkte in functie van tijd).
We hebben deze practica uitgevoerd om te kijken hoe onze zenuwvezels reageren op stroom van buitenaf.

Bij deze grafieken was er sprake van rechthoeksstroom en driehoeksstroom. De verschillen hiertussen snap ik niet?
Wat is accommodatie van een zenuwvezel?
Verder zijn de begrippen accommodatiedrempel en accommodatiequotiënt onduidelijk voor mij...
begrippen die ik wel ken hieromtrent zijn rheobase en chronaxie. Misschien dat deze kunnen helpen bij de uitleg?

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen :)

major_problem

Re: Elektrotherapie

Ik denk dat met een rechthoek stroom, een blokgolf wordt bedoeld. Dat houdt in dat tussen 0 en max wordt gestapt. Een driehoek golf gaat geleidelijk van 0 naar max. Dus lineair van nul naar maximaal en weer terug naar 0. Ook lineair met de tijd

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
major_problem

Hier nog de verschillende vormenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Benm

Ik denk dat het belang zit in de zeer snelle stroomverandering bij de blokgolf (en ook bij de zaagtand), de afgeleide is daar op punten (in theorie) oneindig groot, terwijl dat bij de driehoek en sinus niet het geval is. 
Victory through technology
major_problem

Ik denk het ook. Je ziet dat in het frequentiespectrum ook terug. Vanwege de snelle verandering in niveau, zullen de hogere harmonischen tot vele malen van de grondfrequentie zichtbaar (voelbaar?) zijn. De sinus heeft maar 1 grond frequentie, de blokgolf tientallen.Afbeelding

Terug naar “Elektrotechniek”