PAAC schreef:
Volgens mij ligt het meer bij het feit dat een open deur gewoonweg niet ingetrapt hoeft te worden, deze is immers al open.
Het maakt niet uit hoe ver, want in alle gevallen is het energie verspilling om deze open te trappen.
De vraag "was deze niet op slot?" is niet relevant, alleen een gesloten deur kan op slot worden gezet.
(In deze reactie maak ik onderscheid tussen open staan (een deur die wagewijd open staat) en open zijn (een deur die niet op slot zit, die je gewoon kunt openen met je hand).)
De vraag was dan ook niet "Was deze niet op slot?". Als deze op slot zat dan was intrappen een goede oplossing geweest (als je de sleutel niet hebt). Ik vroeg mij echter af of men met 'open deur', een deur die gewoon niet op slot staat of daarwerkelijk een deur die open staat bedoelen aangezien het woord 'open' op beide kan duiden. Daarbij komt dat in beide gevallen de deur intrappen een verspilling van energie is. Dus zouden beide in principe mogelijk zijn. Het voelt voor mij echter raar om te spreken van een deur intrappen als deze open staat.
Ik zie het voor me als twee personen die voor een deur staan, waarvan de één weet dat de deur open is, en de ander denkt dat hij op slot zit. De ander trapt vervolgens de deur in, waarbij de één zegt dat dat niet nodig was. De ander had deze eenvoudig kunnen openen. Je zou echter ook kunnen zeggen de deur wel echt open staat en dat de persoon die voor de deur staat 'blind' is. Dat hij dus probeert de deur in te trappen maar dan blijkt dat de deur al open stond. In dat geval is er echter niemand om hem erop te wijzen dat de deur open stond, hij vindt dit zelf uit. In het geval van een deur die alleen open is (dus niet op slot staat maar ook niet open staat) kan een ander je erop wijzen dat nadat je deze deur intrapt, jij daar geen moeite voor had hoeven doen, hij was namelijk gewoon open (in dit geval dus niet op slot).